Grootste Museum van Nederland

Op 6 juli 2017 opende het Grootste Museum van Nederland met dank aan de BankGiro Loterij zijn eerste dertien deuren. Museum Catharijneconvent, elf kerken en twee synagogen staan aan de basis van dit bijzondere project. De verborgen topkunst van Nederland wordt zo toegankelijk gemaakt voor iedereen, juist ook voor degenen die gewoonlijk niet in een kerk komen. Met vier Groninger Kerken zijn wij goed vertegenwoordigd in dit landelijke project.

Grootste Museum van Nederland

In het buitenland vinden we het heel normaal, het bezoeken van die indrukwekkende kathedraal. Toch lopen we er in Nederland ongemerkt aan voorbij. En dat terwijl ook Nederlandse kerken de prachtigste kunstvoorwerpen herbergen, gemaakt door de beste kunstenaars en opgenomen in magistrale decors. Met elkaar vormen onze kerken het grootste museum van Nederland.

Een Michelinster voor kerken

In 2016 publiceerde Museum Catharijneconvent het monumentale boek Kerkinterieurs in Nederland, waarin honderd beeldbepalende kerkinterieurs worden belicht. Dit boek inspireerde het museum om de kerken in Nederland bekender en toegankelijker te maken voor het grote publiek. Dertien prachtige monumenten van verschillende gezindten staan aan de basis van dit nieuwe Grootste Museum van Nederland. De kerken zijn bijzonder vanwege hun geschiedenis, architectuur en kunstwerken. Van een idyllisch dorpskerkje op het platteland tot een indrukwekkende middeleeuwse basiliek midden in de stad. Van wereldberoemde glas-in-loodramen tot kleurrijke van dak tot vloer beschilderde interieurs. Allemaal actieve kerken die een ‘Michelinster’ verdienen.

De vier Groninger Kerken

De Sint-Hyppolytuskerk in Middelstum is eind vijftiende eeuw gebouwd. Bijzonder in deze laatgotische kerk zijn de muur- en gewelfschilderingen met onder meer Het Laatste Oordeel en de zondeval. Na de Reformatie kreeg de kerk het aanzien van een adelskerk, met bijzonder houtsnijwerk, een enorme herenbank en een rijk versierde preekstoel.

De Petruskerk in Pieterburen combineert een bijzonder interieur met een bijzondere tuin: Domies Toen. Ook hier fraai houtsnijwerk, onder meer in de triomfboog en in de herenbank, met motieven van leeuwenhuid en hydra. In het koor van de vijftiendeeeuwse gotische kerk zijn vijf bijzondere, oude rouwborden te zien.

De kerk van Midwolde dateert van 1200 en is in romaanse stijl gebouwd, in baksteen. De kerk bevat onder meer een grafmonument voor Anna van Ewsum en haar man, dat gemaakt is door de beroemde barokbeeldhouwer Rombout Verhulst. Ook herbergt de kerk een monumentale herenbank die aan een skybox doet denken.

De Mariakerk in Krewerd dateert van 1280 en ademt nog een middeleeuwse sfeer. Bijzonder zijn de versierde, stenen meloengewelven en een stenen doksaal (de wand die schip en koor scheidt) uit 1300. Het orgel stamt uit 1531 en is een van oudste nog bespeelbare orgels van Nederland.

Vrijwilligerscommissie Grootste Museum van Nederland

Sinds eind 2019 hebben we een nieuwe commissie aan het werk. De oude Groninger Kerken in Krewerd, Middelstum, Midwolde en Pieterburen herbergen een groot aantal verborgen schatten, welke mede door de eigen vrijwilligers openbaar worden gemaakt. Zij zorgen er onder andere voor de openstelling van de kerken, publiciteit en aandacht voor de kerken en het Grootste Museum van Nederland. Deze groep hebben we aangevuld met een aantal enthousiaste vrijwillige ‘meedenkers en -doeners’. Dit om samen met de lokale vrijwilligers nieuwe plannen te ontwikkelen voor alle vier leden van het Grootste Museum van Nederland in Groningen. Het citaat: ‘het geheel is meer dan de som van de delen’ gaat ook op in Groningen!

Word donateur