Heiligen

Binnen het christendom wordt de titel heilige toegekend aan mensen die er op bijzondere wijze in zijn geslaagd om Christus na te volgen. In de kennisbank staan heiligen die voor de kerken in de provincie Groningen belangrijk zijn geweest. Veel kerken in Groningen hebben nu geen beschermheilige meer, maar alle kerken die voor de Reformatie gebouwd zijn hebben er ooit eentje gehad.

Vitus Lucania

Vitus was nog maar zeven jaar toen hij zich rond het jaar 300 tot het christendom bekeerde. Helaas was dit in een tijd van grootschalige christenvervolging. Hij sloeg dan ook op de vlucht, nadat zijn ouders hem lieten martelen. Hij zou onderweg de zoon van keizer Diocletainus hebben genezen, die bezeten was. Ondanks deze daad werd Vitus gevangengenomen en aan vele martelingen onderworpen. In afbeeldingen houdt hij vaak een van de martelwerktuigen vast: een koperen ketel waar hete olie of pek in zat. Vitus is de beschermheilige tegen zenuwaandoeningen en een van de Veertien Noodhelpers. Zijn feestdag is 15 juni.

Uitgebreide levensbeschrijving

Verbonden SOGK-kerk(en)
Kerk Doezum

Vitus in gewaad met palm en ketel