Kerk Onderdendam

Werkzaamheden in Onderdendam

Van de fraaie, gereformeerde kerk in Onderdendam, een ontwerp van de architect Wiersema, zal het voegwerk aan toren en schoorsteen worden hersteld.

Kerk Onderdendam

In 1932 krijgt architect Albert Wiersema uit Bedum de opdracht een nieuwe kerk te bouwen voor de gereformeerde gemeente. Het gebouw waar vanaf 1914 gekerkt wordt, is te klein geworden voor de snel groeiende gemeente. Wiersema ontwerpt een zaalkerk waarin de invloed van de Amsterdamse school-stijl duidelijk zichtbaar is. Het waaiervormige bankenplan met houten banken is daar een goed voorbeeld van, evenals het met hout betimmerde paraboolgewelf, het podium met daarop de kansel, en de glas-in-loodramen. Het interieur verkeert grotendeels in originele staat. Bijzonder is ook de hoge toren met mijtervormige bekroning. De nabijgelegen pastorie is eveneens een ontwerp van Wiersema.

kerk Onderdendam
Onderdendam kerk en pastorie - Duncan Wijting 2019