Patty blogt

05 juli 2021

De zomermaanden zijn traditiegetrouw de periode waarin er van alles gebeurt in onze Groninger kerken. Behalve de zoete inval bij onze kerken van bezoekers op doorreis naar andere locaties, of juist bewust gekozen als bewonderplek, zijn er vele activiteiten die onze vrijwilligers organiseren in hun kerk. Ik schrijf ‘hun’ kerk, want zij zijn verantwoordelijk voor de exploitatie van deze mooie locaties en dat doet iedereen met verve. De betrokkenheid van de plaatselijke commissie gaat vaak zo ver dat ze de kerk in hun eigen dorp in de meeste gevallen beschouwen als de belangrijkste kerk in het bezit van onze stichting. Heel begrijpelijk, maar voor ons is iedere kerk ons natuurlijk even lief.

Patty Wageman

Nu de maatregelen zijn versoepeld, komen veel activiteiten in en om onze kerken weer op gang. Daarom wil ik deze blog gebruiken om er een paar initiatieven uit te lichten. Het gaat immers niet alleen om de architectuur, maar ook om wat er gebeurt waardoor de kerk zijn plek als kern in het dorp en plaats van ontmoeting nog steeds kan innemen. (Een overzicht van álle activiteiten is te vinden op onze website groningerkerken.nl).

Het eerste ‘grote’ festival van dit jaar, Terug naar het begin, met onze kerken in de hoofdrol is inmiddels succesvol afgerond. De komende maanden zijn er nog vele andere initiatieven te bezoeken. Zo bestaat het Vroedschap Fransum dit jaar vijftig jaar. Al een halve eeuw lang organiseert dit vroedschap activiteiten, van muziek tot beeldende kunst, van bekendheid tot jong talent. Het is een prachtig voorbeeld van hoe een paar mensen door hun passie voor cultuur deze bijzondere kerk (in Fransum) extra in de schijnwerpers zet. Hierdoor versmelten geschiedenis, architectuur en landschap met elkaar tot een mooi podium.

De tentoonstelling ‘Monnikenwerk’ is een voorbeeld van het bijeen brengen van kunst, architectuur en verstilling; en dat op tien locaties! In deze vierde editie werken vijftien kunstenaars (er zijn ook locaties in Friesland bijgekomen) in stilte, in de kerk, aan één of meerdere kunstwerken. De stilte inspireert en daagt uit. In zes woensdagen (in de periode 14 juli – 18 augustus) ontstaan kunstwerken waarvan het proces door de bezoeker kan worden gevolgd – in stilte. In de avonden is er de mogelijkheid met de kunstenaars in gesprek te gaan. Twee rondjes van vijf kerken liggen op fietsafstand van elkaar.

En natuurlijk is er muziek, veel muziek, die er al eeuwenlang klinkt. In Feerwerd krijgt de jonge pianiste Helena Basilova het podium en in Thesinge wordt het programma ILLUMITE gebracht waar Fiona van der Marel en Peter Rippen een programma van Bach tot Poulenc brengen. Ook in Sappemeer klinkt muziek, in de Koepelkerk, en is er een open podium in Leegkerk op de zomerzondagen.

Tot slot wil ik de Kidsweek in de Akerk hier nog noemen: een afwisselend en cultureel programma speciaal voor kinderen. Dit jaar zetten we voor het eerst de deuren van de Akerk open voor een zomerprogrammering vol kunst, muziek en theater voor jong en oud. Op deze wijze proberen we te verbinden, te inspireren en een aangename plek te zijn voor iedereen om te verblijven.

Patty Wageman
Directeur Stichting Oude Groninger Kerken