Nieuwe fietsroute app: 'Welkom op de wierde'

21 augustus 2020

Nieuwe fietsroute app: 'Welkom op de wierde'

Er is een nieuwe Groningse fietsroute app: ‘Welkom op de wierde’. Daarin staan routes die langs de mooiste wierdendorpen van Groningen gaan. De nieuwe app biedt de mogelijkheid een boeiende ontdekkingsreis door de provincie te maken. Daarbij wordt Groningse gastvrijheid gecombineerd met een van de oudste cultuurlandschappen van Europa: de wierdendorpen.

Drie verschillende routes

Er zijn drie verschillende routes: rondom Appingedam en Loppersum, rondom Leens en Ezinge, en rondom Warffum en Middelstum. Per route zijn er twee afstanden: de ene rond de 40 kilometer, de andere rond de 55 kilometer. De routes volgen zoveel mogelijk het fietsknooppuntennetwerk. De app laat zien waar alle bezienswaardigheden te vinden zijn, wijst op gezellige pleisterplaatsen, kerken en musea, overnachtingsmogelijkheden, fietsverhuur en oplaadpunten.

App - Welkom op de wierde

De fietsroutes Welkom op de wierde combineren Groningse gastvrijheid met een van de oudste cultuurlandschappen van Europa: de wierdendorpen. Wierden, ook wel terpen genoemd, zijn door mensen gemaakte heuvels, waardoor men bij overstromingen droge voeten hield. Al eeuwen vind je hier, in het noorden van Groningen, de mooiste dorpen, kerkjes en pleisterplaatsen. Fietsen langs de Groninger wierden is als fietsen door een openluchtmuseum: je rijdt dwars door de geschiedenis en kijkt ondertussen je ogen uit. Je vindt de app in de Playstore en de Appstore.