Nieuwe afspraken met IMG

19 augustus 2020

Nieuw afspraken over schadeherstel kerken met IMG

Dinsdagmiddag 18 augustus ondertekende de SOGK een overeenkomst met het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) in de kerk in Onderdendam. Bouwkundige Jur Bekooy van Stichting Oude Groningen Kerken is tevreden. (RTVNoord - Tristan Braakman 18 augustus 2020)

Ontzettend belangrijk

‘Dat is zo ontzettend belangrijk. Niets lichamelijks is een gebouw vreemd. Het kan beter één keer op de operatietafel dan twee. En dan moet het goed gebeuren.’ Ik maak mij geen zorgen om een scheurtje, maar om de etterende wond die daaruit kan ontstaan als je te snel wil Jur Bekooy - Bouwkundige Stichting Oud Groninger Kerken

Convenant met IMG - RTVNoord

Nieuwe werkwijze

De stichting mag nu zelf deskundigen inschakelen die de schade aan kerken opnemen. Zijn schade-opname wordt vervolgens door een deskundige via het IMG beoordeeld. Het schadeherstel aan tientallen kerken in het aardbevingsgebied moet zo makkelijker, maar vooral goed gebeuren. De stichting wil het schadeherstel combineren met onderhoud en restauratiewerk.

Schade aan Groninger kerken voortaan sneller hersteld - Dagblad van het Noorden

De Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) gaat zelf aardbevingsschade aan kerken opnemen. Zo kan de afhandeling worden versneld, is de verwachting. (DvhN - Gerdt van Hofslot - 18 augustus 2020)

Convenant gesloten

Dinsdagmiddag sloot de SOGK in de gereformeerde kerk in Onderdendam een overeenkomst met het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG), dat sinds 1 juli de schade in het gasgebied afhandelt. Daarin wordt bepaald dat de stichting zelf een deskundige levert voor de opname van bevingsschade. Ook wordt een schadebedrag bepaald. Vervolgens gaat het rapport naar een onafhankelijke expert die aan het IMG een advies over de schade uitbrengt. Beide partijen hopen dat door de nieuwe aanpak schade aan kerken vlotter wordt aangepakt.

Convenant met IMG - DvhN 18 augusuts 2020

Alle kerken zijn beschadigd

Groningen telt ruim 250 monumentale kerken. 95 zijn er van de SOGK. Alle 65 kerken van de stichting in het aardbevingsgebied hebben scheuren opgelopen. Veertig zijn er inmiddels hersteld. Directeur Patty Wageman van de SOGK is blij met de overeenkomst. ,,Kerkgebouwen doorstonden eeuwenlang stormen en incidenten. Nu is het zaak de mijnbouwschade te herstellen en de kerken te behouden voor de toekomst.’’