Kachelen over het kerkhof

01 juni 2020

Kachelen over het kerkhof

Nu we nog altijd liever niet met z’n allen naar dezelfde mooiste ­ buitengebieden moeten gaan, doen onze wandelende schrijvers het anders. Sarah-Mie Luyckx bezocht begraafplaatsen bij haar in de buurt. (Trouw 30 mei 2020 - Sarah Mie Luyckx)

In het buitenland wél

Bij De Terebinth, een vereniging die zich inzet voor het behoud van Nederlands funerair erfgoed, wordt mijn initiatief met enthousiasme begroet. “Op buitenlandse vakanties bezoeken we vaak wél een kerkhof”, onderstreept bestuurslid Korrie Koorevaart. Denk aan het oude Père-Lachaise in Parijs, de Joodse begraafplaats te Praag, of het grote Zentralfriedhof in Wenen. Maar in eigen land laten we het vaak afweten. Terwijl er ook hier genoeg te genieten valt qua landschapsarchitectuur, grafmonumenten en – niet te vergeten – flora en fauna.

Artikel Trouw - Kachelen over het kerkhof

Voor later

Nederlands bekendste begraafplaats is het Amsterdamse Zorg­vlied, waarvan de paden en lanen ongeveer 60 kilometer beslaan. Erlangs liggen 17.000 graven, van onder anderen honderden Bekende Nederlanders, zoals: Annie M.G. Schmidt en Ramses Shaffy. Marcel Bergen en Irma Clement wijdden een gids aan de anderhalve eeuw oude begraafplaats met veel groen: ‘Wandelen over Zorg­vlied’. Daarbij geeft het duo tot eind november rondleidingen over het ‘Nederlandse Père-Lachaise’.