25 mei 2020

Het Grootste Museum van Nederland is nooit dicht geweest

De musea mogen op 1 juni weer open, maar Het Grootste Museum van Nederland is helemaal niet dicht geweest. Een zwerftocht langs middeleeuwse Groningse kerkjes, op zoek naar cultuur in tijden van corona. (Job van Schaik - Dagblad van het Noorden - 25 mei 2020)

‘Houd moed, heb lief’

Na Middelstum gaat het over kronkelende wegen door het Groningse land naar de kerken in Stitswert en Usquert. Kerk in, kerk uit. De verleiding is groot om voor elke kerktoren die aan de einder opdoemt even een omweg te maken, maar de meeste godshuizen doen om vijf uur de deur op slot, dus de tijd is vandaag niet onbeperkt. Pieterburen is het volgende doel, want ook de Petruskerk hoort bij Het Grootste Museum van Nederland. En onderweg staan de kerkjes van Breede, Saaxumhuizen en Westernieland nog op het lijstje.

Het Grootste Museum van Nederland is nooit dicht geweest

Na drie dichte kerkdeuren slaat de vrede van eerder op de dag om in lichte ergernis. Maar ook een rondje om de kerk lopen is de moeite waard. In Westernieland hangt een mededeling van de plaatselijke commissie bij ingang van het kerkterrein: ‘Vanwege corona-besmettingsgevaar is besloten om de kerk voorlopig dicht te houden.’ Begrijpelijk natuurlijk. ‘Houd moed, heb lief’, luidt de oproep onderaan het briefje. Dat klinkt toch net wat anders dan het ‘Let een beetje op elkaar’ van premier Rutte.