‘Studenten zijn de toekomstige gebruikers’

06 mei 2020

‘Studenten zijn de toekomstige gebruikers’

Studenten zijn de toekomstige gebruikers van herbestemde gebouwen, en juist daarom is het belangrijk dat zij betrokken zijn bij hun eigen toekomst. Binnen het programma Toekomst Religieus Erfgoed wordt dan ook steeds vaker samengewerkt met onderwijsinstellingen zoals de Rijksuniversiteit Groningen en SaxionNext in Deventer. (Todd Weir en Jacobine Gelderloos - een interview - Toekomst Religieus Erfgoed)

Theorie en praktijk verbinden

Dat academici en erfgoedorganisaties hiervoor openstaan, werd bij de eerste bijeenkomst voor het project al duidelijk. Naast de Rijksuniversiteit Groningen sluit een heel rijtje zich aan: de Vrije Universiteit, de Reinwardt Academie, het Joods Cultureel Kwartier, het Museum Catharijneconvent, de Protestantse Theologische Universiteit, het Katholiek Documentatie Centrum Universiteit van Nijmegen, Future Religious Heritage, Stichting Alde Fryske Tsjerken, Stichting Oude Groninger Kerken, de Dorpskerkenbeweging, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed zelf .

Interview Todd Weir en Jacobine Gelderloos

Samen en in verschillende combinaties willen zij workshops of colleges geven aan studenten in heel het land. Gelderloos: ‘Zo kan de Stichting Oude Groninger Kerken samen met de Rijksuniversiteit Groningen of de Reinwardt Academie een workshop gaan organiseren. Op die manier komen studenten met theoretische kennis samen met mensen uit de praktijk.'