K. ter Laanprijs 2019 voor Martin Hillenga

23 februari 2020

K. ter Laanprijs 2019 voor Martin Hillenga

De K. ter Laanprijs 2019 gaat naar stad-Groninger cultuurhistoricus Martin Hillenga voor zijn boek Wadapatja. Daarin verzamelde hij in de geest van K. ter Laan Groningse (eigen)aardigheden.

Martin Hillenga

De K. ter Laanprijs (1000 euro en een bronzen beeldje van kunstenaar Natasja Bennink uit Ezinge), wordt sinds 1985 door stichting t Grunneger Bouk uitgereikt aan mensen en instellingen die zich over een langere periode verdienstelijk hebben gemaakt (en dat nog steeds doen), voor de Groninger taal en cultuur. De jury oordeelt dat Hillenga ‘wetenschap vermomt als faits divers en zo een breed publiek bedient’. Zelf typeert hij zijn werkwijze als ‘naar hetzelfde kijken als anderen, maar iets anders zien’.

K. ter Laanprijs voor Martin Hillenga

In Dagblad van het Noorden schrijft hij tweewekelijks een veelgelezen column onder de titel Levend Erfgoed.

Hillenga is medesamensteller van De atlas van Beckeringh (met Reinder Reinders en Auke van der Woud), Groningen 40-45, 400 jaar Semslinie, een reeks boeken onder auspiciën van de stichting 400 jaar Veenkoloniën, Tot Hulp en Troost (Het Heilige Geest Gasthuis in Groningen), De kerk als tijdmachine (met beeldend kunstenaar Stefan de Keijser).

En: hij is eindredacteur tijdschrift Groninger kerken. (Opm. SOGK)