Primeur voor Groningen - Monteverdi-orgel op MonteverdiDag

11 februari 2020

MonteverdiDag in Groningen met primeur!

Op vrijdag 21 februari organiseert de Organisatie Oude Muziek (Utrecht) i.s.m. Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) de MonteverdiDag in Groningen, een minifestival rond Claudio Monteverdi, de schepper van virtuoze madrigalen en grootschalige vespers. Dit keer vindt deze jaarlijkse Componistendag niet alleen in Utrecht en Amsterdam plaats, maar voor het eerst ook in Groningen. Een unieke gelegenheid die financieel mogelijk is gemaakt door het Liet Loudonfonds.

Echte primeur

En een toch wel echte primeur voor Noord-Nederland, het ensemble Cantar Lontano speelt op het nieuwe Monteverdi-orgel van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Onlangs was het orgel te zien en te horen bij Podium Witteman en het programma Spiegelzaal op NPO Radio 4 en het werd ‘ingeluid’ op zondag 19 januari jl in Amersfoort. Het orgel heeft open, houten pijpen die zorgen voor de delicate, ‘suave’ klank zoals de beroemde componist Claudio Monteverdi die in 1610 beschrijft.

MonteverdiDag in Groningen

Gratis concerten

Behalve deze (betaalde) concerten is er ook een gratis toegankelijk programma. Zo kun je tussen 11.00 en 11.45 uur het carillon van de Martinitoren met muziek rondom Monteverdi horen. Beiaardier Bob van der Linde speelt dan werken van Gabrieli en Frescobaldi. Bob van der Linde (*1995) behaalde in 2017 zijn Bachelor, en in 2019 zijn Master of Music diploma voor de hoofdvakken orgel en kerkmuziek aan HKU Utrechts conservatorium en beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort. Vanaf 2018 is hij Stadsbeiaardier van Arnhem, waar hij elke zaterdagochtend van 10:00 tot 11:00 op de beiaard van de Eusebiustoren speelt.

Studenten te horen en zien in Groninger Museum en Forum Groningen

Een ensemble met studenten van het Conservatorium Amsterdam is in het Groninger Museum (13.15 uur) en Forum Groningen (18.15 uur) te horen en te zien met werk van hoe kan het ook anders Claudio Monteverdi. Claudio Monteverdi is een van de belangrijkste componisten voor musici in de Oude Muziek, als het scharnier in de overgang van Renaissance-muziek naar vroege Barok. Van deze prominente componist voor zang combineert het ensemble een selectie van zijn geestelijke werken in het Latijn met zijn wereldlijke stukken in het Italiaans. Door de tekst weg te laten, laten ze de muziek voor zichzelf spreken en wordt gedemonstreerd hoe hij de medeklinkers en dissonanten