Handvormsteen uit Oterdum

03 februari 2020

Handvormsteen uit Oterdum

Persfotobureau D. van der Veen fotografeerde in de jaren zestig en zeventig kleine en grote gebeurtenissen in de stad en provincie Groningen. In deze rubriek staat wekelijks een beeld uit de collectie van ruim 500.000 negatieven centraal. Vandaag: Oterdum. (Artikel DvhN - Johan Waterborg 3 februair 2020)

Kerkje Oterdum

Oterdum, het dorpje tussen Delfzijl en Termunten dat moest wijken voor industrie en dijkverzwaring. Begin 1972 is de afbraak van het kerkje bijna gedaan. Alleen de dikke torenmuren houden nog even stand.

Lees hier het artikel in het DvhN

De grafzerken die op het kerkhof stonden zijn teruggeplaatst op hun oorspronkelijke plek. Maar dan wel een stuk hoger, op de nieuwe dijk. Zodoende hoefde niemands gebeente geruimd en herbegraven te worden. Een mooie kostenbesparing, al beweerde Provinciale Waterstaat dat deze oplossing vooral door piëteitsredenen was ingegeven.

Het beeld van Groningen

Breng samen met ons de jaren 60 en 70 in beeld en Maak Geschiedenis met het beschrijven van foto’s. Persfotobureau D. van der Veen fotografeerde in de jaren 60 en 70 kleine en grote gebeurtenissen in stad en provincie Groningen. Groninger Archieven bewaren de negatieven. Met uw hulp beschrijven we de fotoreportages (verschillende negatieven van hetzelfde (nieuws)moment). Wanneer ze vervolgens aan Beeldbank Groningen zijn toegevoegd, kunt u zelf met de foto's aan de slag.
Het beeld van Groningen