Hoe lang mag een preek duren

28 december 2020

Hoe lang mag een preek duren?

Sinds zo goed als alle kerkdiensten zich bijna alleen nog maar online afspelen, is het een vraag die voorgangers bezighoudt: hoe lang mag mijn preek duren? Want, zo is de gedachte, thuis vanaf de bank naar een preek luisteren gaat een stuk lastiger dan vanaf de kerkbank. Dus, denken veel voorgangers: die preek moet korter. (Trouw 28 december 2020 - Nico de Fijter)

Duur van de preek

De lengte van een preek is bepaald geen nieuw onderwerp van discussie. Nederland kent een eeuwenlange traditie van lange preken. Rond 1640 beklaagde Constantijn Huygens zich over weer eens een veel te lange preek:

Lees hier het artikel in Trouw

‘De twee uren die wy daer genoodsaeckt hebben geweest te sitten hebben ons soo vermoeyt, soo van ernstigheid versadight, dat wy met vreughd ontslagen werden, ende, uyt aengeborene onstadigheid, naer wat nieus, naer de straet, naer de locht joocken’. Het citaat staat in Groninger Kerken, het blad van stichting Oude Groninger Kerken. Dat schetst de ontwikkeling van de preekduur.