Gewelven voor Dummies

13 september 2019

Gewelven voor Dummies

Op zondag 29 september organiseert de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) in de kerk van Fransum een cursus ‘Gewelven voor dummies’: boogjes metselen voor beginners. Dat dat nog helemaal niet zo gemakkelijk is, kunt u aan den lijve ondervinden. Iedereen is tussen 13.00 en 16.00 uur welkom in de kerk van Fransum (Fransumerweg 4), waar je onder leiding van een bouwkundige van de SOGK helemaal gratis zelf aan het werk kunt.

Boogjes metselen voor beginners

Deze workshop ‘boogjes metselen’ wordt georganiseerd in het kader van de expositie Van klei tot klooster – de bouwkunst van de Cisterciënzers in Kloostermuseum Sint Bernardushof in Aduard. Deze expositie is nog te zien tot 1 november. Als locatie is niet voor niets voor het kerkje van Fransum gekozen. Dit eenzaam gelegen kerkje is gebouwd door de Cisterciënzer monniken van Aduard. Aanvankelijk met een romaans schip met drie traveeën. De wierde is nooit bebouwd; het was eigen terrein van de monniken. Er liepen tot voor kort smalle kerkpaden naar de nabijgelegen boerderijen, deels voormalige voorwerken van het klooster.

Lees hier alles

In de expositie van het Kloostermuseum wordt op de zolder van het museum aandacht besteed aan de Cisterciënzer bouwkunst. Hier zijn oude materialen en gereedschappen te zien. Een ware bouwexplosie werd ingezet met de introductie van de baksteen door de Cisterciënzers rond 1200. In de 100 jaar daarna werden in het Groningerland ruim 100 kerken gebouwd. De meeste van deze kerken zijn gebouwd in de laat-romaanse stijl. Een voorbeeld is de voormalige ziekenzaal – nu ‘Abdijkerk’- in Aduard, maar er zijn er veel meer waaronder ook een groot aantal SOGK-kerken. Hierover komt u deze zondagmiddag 29 september ook meer aan de weet.