50 Kerken Open

05 april 2019

50 kerken open

Vanaf 13 mei, de officiële start van de jubileumviering, worden 50 stichtingskerken permanent opengesteld voor belangstellenden. Afgelopen jaren is hiermee al op kleine schaal geëxperimenteerd en heeft dusdanige positieve ervaringen opgeleverd dat dit een van de belangrijkste jubileumactiviteiten is geworden dat naast alle andere (samenwerkings)projecten een bijzondere glans geeft aan dit gouden jubileum!

Monumentale kerken

De provincie Groningen heeft een fantastische collectie monumentale kerken. Na zoveel eeuwen, stormen, twisten en bevingen zijn het nog steeds bakens van betekenis in het Groninger landschap. Elke kerk heeft zijn eigen bijzondere geschiedenis, karakter en verrassende details. Onze aansprekende Groninger kerken zijn veelal prachtig gerestaureerd. Ze zijn volop in gebruik. Soms ook met een nieuwe, moderne invulling.

Boekje 50 Kerken Open

Veel permanent geopend

In 2019 bestaat de Stichting Oude Groninger Kerken vijftig jaar. Feest vieren doe je niet alleen. Graag nodigen we u uit! In dit feestelijke jubileumjaar heten we u van harte welkom in onze oude kerken, waarvan méér dan vijftig de deuren voor bezoekers openen! Telt u maar eens mee hoeveel kerken, torens en synagogen meedoen! En bij een groot aantal van deze locaties kunt u bovendien een Pronkjewail-stempel halen. En natuurlijk blijft u ook ná dit spectaculaire openingsjaar van ’50 Kerken Open’ van harte welkom- we hopen bovendien dat nóg veel meer deuren opengaan voor publiek.