Jarige Stichting Oude Groninger Kerken blij verrast in 2019

20 december 2019

Jarige Stichting Oude Groninger Kerken blij verrast in 2019

De Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) sluit haar jubileumjaar (bijna) af met meer donateurs en bezoekers aan de kerken dan in de afgelopen jaren. Sinds 2011 waren er niet meer zoveel donateurs (6100) aan het einde van een jaar. Wim Pijbes, Groninger en oud-directeur van het Rijksmuseum, sprak tijdens het grote jubileumfeest op 13 mei van dit jaar al zijn verbazing uit over het grote aantal sympathisanten waarmee de Stichting Oude Groninger Kerken alle Nederlandse erfgoedorganisaties achter zich laat. Het werk van de stichting wordt binnen en buiten de provinciegrens gewaardeerd.

Jubileumjaar nog niet afgesloten

Het jubileumjaar wordt op 31 december nog niet afgesloten. De oplevering van het grote jubileumproject ‘Feest! In Oost en West’ in de kerk en op het kerkterrein van Garmerwolde markeert op 28 februari deze afsluiting. Op die dag begint ook de ‘Schoolkerk’ in Garmerwolde. Zoals de stichting op 8 december 2018 haar gouden jubileum startte met de presentatie het aantrekkelijke kijkboek voor de jeugd ‘De kerk als tijdmachine’, zo sluit zij ook de viering van het 50 jarig bestaan af met een belangrijk en vernieuwend educatief project voor de jeugd. Daarmee geeft de Stichting Oude Groninger Kerken aan hoe belangrijk een actief educatief beleid is voor de toekomst van het religieus erfgoed van Groningen.

Het aantal bezoekers aan de kerken steeg in 2019 naar een recordhoogte. De schatting is dat meer dan 65.000 belangstellenden de kerken bezochten naar aanleiding van de jubileumcampagne ’50 Kerken Open!’. Het Grootste Museum van Nederland, het Pronkjewailpad en de talloze activiteiten die door en met de honderden vrijwilligers van de Stichting en de dorpsgemeenschappen zijn georganiseerd, hebben aan dit prachtige resultaat bijgedragen.

Lees hier het hele bericht - De Eemskrant

Door de overname van de monumentale kerken van Grijpskerk en Loppersum, het Aderhuis in Drieborg en de aankoop van de belangrijke pastorie van Ulrum is bezit van de stichting opnieuw gegroeid. De Stichting Oude Groninger Kerken beheert nu 93 kerken, 2 synagogen, 57 historische kerkhoven, 9 pastorieën en 9 vrijstaande torens.