23 oktober 2019

Overdracht kerk Grijpskerk

Op vrijdag 8 november a.s. draagt de Protestantse Gemeente Grijpskerk en omstreken de kerk, kerkhof en de bijbehorende gebouwen over aan de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK). Met deze overdracht heeft de SOGK 92 kerken, twee synagogen, 57 kerkhoven/begraafplaatsen en negen (vrijstaande) torens in haar bezit. Na de overdracht gaat een nog te vormen plaatselijke commissie aan de slag om activiteiten in deze kerk te (blijven) organiseren.

Overdracht kerk Grijpskerk

In 2012 fuseerde de hervormde gemeente van Grijpskerk e.o. met de gereformeerde kerken van Grijpskerk en Pieterzijl In 2017 volgde de fusie met de gereformeerde kerken van Niezijl en Kommerzijl Afgelopen jaar is na veel overleg besloten als kerkelijke gemeente verder te gaan met het kerkgebouw aan de Nicolaas Grijpstraat.

8 november

De Protestantse Gemeente van Grijpskerk zal het kerkgebouw de komende jaren zo’n 15 tot 20 maal per jaar blijven gebruiken voor kerkdiensten. Daarnaast zal het gebouw naar verwachting gebruikt worden voor rouw- en trouwdiensten en voor overige activiteiten. Zoals gezegd, al de plaatselijke commissie van de kerk hiervoor in het vervolg verantwoordelijk zijn.