Niehove is het mooiste dorp van Nederland

03 oktober 2019

Niehove is het mooiste dorp van Nederland

Nijhoofsters zijn niet verbaasd dat hun dorp door Elsevier Weekblad tot de mooiste van Nederland is verkozen. DvhN - 3 oktober 2019 - Mannus van der Laan)

Wonen in een ansichtkaart

Een paar jaar geleden was er in Niehove een dorpsontbijt. Alle inwoners zaten gebroederlijk aan een lange tafel naast de kerk. ,,Het was net een klein Gallisch dorp van Asterix en Obelix, maar dan in Groningen. Alleen het everzwijn ontbrak. Waar maak je dat nog mee in Nederland’’, zegt Myrabelle Heeroma (40).

Niehove is het mooiste dorp in het DvhN

Zelf woont ze vlak buiten Niehove in Frytum - ‘de mooiste wierde van het land’. Maar ze voelt zich wel een Nijhoofster. Veertien jaar geleden trok ze er vanuit Rotterdam hier naartoe. ,,Niehove heeft de vorm van een spaakwiel. Alle huizen schurken tegen de kerk aan. Ontzettend mooi. Groningen is bezaaid met dit soort prachtige dorpjes.’’