Trapleuning voor kerk Midwolde

06 juli 2018

Trapleuning voor kerk Midwolde

Op donderdag 19 juli a.s. wordt met een kleine officiële handeling de trapleuning van de kerk van Midwolde in gebruik genomen. Dit is het gevolg van een intensief contact met het Platform Gehandicapten Leek en de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK). Leden van dit platform stelden in 2016 een rapport op over de B.T.B.U (Bereikbaarheid, Toegankelijkheid, Bruikbaarheid, Uitgankelijkheid) van de SOGK-kerken in het Westerkwartier. Hierin stond als verbeterpunt letterlijk: ‘Toegang voorkant, een leuning aan beide kanten’ – en zo geschiedde! Hiermee is de kerk van Midwolde nu goed toegankelijk geworden voor mensen met een beperking.

Bij het toetreden van de kerk van Midwolde tot het Grootste Museum van Nederland werd de wens wederom geuit de toegankelijkheid van de kerk te verbeteren. In eerste instantie was er geld voor één leuning, maar de Plaatselijke Commissie zorgde voor financiering van de tweede leuning. Ron Caspers – Metaalatelier en Restauratie & Smeedwerk realiseerde en plaatste een door de SOGK geschetst ontwerp. De staanders van de leuning werden in de natuurstenen traptreden gezet en deze werden met een smeedijzeren krul aan de zijkant van de trap vastgezet.
Lees hier het hele bericht