Overdracht gereformeerde kerk Thesinge

02 juli 2018

Overdracht gereformeerde kerk Thesinge

Op vrijdag 13 juli a.s. draagt de PKN-Gemeente Garmerwolde-Thesinge de gereformeerde kerk te Thesinge over aan de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK). Met deze overdracht heeft de SOGK 89 kerken, twee synagogen, 54 kerkhoven/begraafplaatsen en acht (vrijstaande) torens in haar bezit. Na de officiële overdracht wordt de kerk voor 10 jaar teruggehuurd door Stichting Dorpshuis Thesinge. Deze duurzame relatie garandeert dat het Kerkgebouw ook in de toekomst gebruikt kan worden voor kerk en dorp. Ook de verpachte gronden van de kerk worden deze middag aan Stichting Dorpshuis overgedragen.

Het belang van de kerk vertaalt zich ook in een vermelding in de vuistdikke uitgave Kerkinterieurs in Nederland onder redactie van Museum Catharijneconvent en de RCE (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) uit 2016. Het standaardwerk belicht de 100 meest opmerkelijke interieurs van kerken verspreid over het hele land en in alle gezindten. Voor deelname aan het project Het Grootste Museum van Nederland was vermelding in dit boek een van de voorwaarden. Dus dat biedt perspectief voor de kerk in Thesinge. Vier SOGK-kerken in Groningen doen al mee, mogelijk wordt dit de vijfde vertegenwoordiger in dit project in Groningen.
Lees hier nog meer over deze gereformeerde kerk Thesinge