Educatie op locatie - OOG TV kwam langs

09 juni 2018

Tweede scholenreeks 'Feest! in Oost en West weer volgeboekt

Vorig jaar startte de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) als deelnemer in het landelijke educatieproject ‘Feest! Weet wat je viert’, onder regie van Museum Catharijneconvent. De kerk en toren van Garmerwolde zijn het brandpunt van het Groninger project ‘Feest! In Oost en West’. Op die plek kunnen kinderen zich via educatieve programma’s verdiepen in het immaterieel erfgoed van religieuze feesten. De vijf wereldreligies komen allemaal aan bod, in de context van de prachtige middeleeuwse kerk van Garmerwolde. Komende week zijn de locatieprogramma’s weer volgeboekt en worden er negen klassen ontvangen.
In maart kwamen negen groepen voor ‘Oost West, Paasbest’. Omdat het nu de ramadan is, de islamitische vastenmaand, draait het locatieprogramma om ramadan en Suikerfeest, en vastentradities in andere religies. Kinderen ontdekken verschillen én overeenkomsten tussen diverse tradities, bijvoorbeeld door een speciaal memoryspel te spelen waarin de gebruiken uit Oost en West spelenderwijs helder worden. Kinderen uit moslimgezinnen vertellen hoe zij thuis ramadan en Suikerfeest ervaren, én er is een creatieve verwerking van alles wat is gehoord en geleerd.