Voortgang werkzaamheden Kerk Overschild

24 maart 2024

Werkzaamheden in volle gang

Van het interieur is het stukwerk verwijderd samen met het tongewelf. De slechte houten onderdelen van de kap zijn vervangen en tevens zijn de pannen gedemonteerd zodat we de kap kunnen voorzien van een waterdichte folie samen met het zonneboilersysteem. Dit systeem zal de warmte in de zomerperiode opvangen zodat we die in de winter weer kunnen gebruiken om de buitenmuren van de kerk op temperatuur te houden.

De torenspits is in de steigers geplaatst en bij het verwijderen van het plaatmateriaal rondom de romp van de toren, is een zeer vroege vorm van ‘lichtgewicht metselwerk’ aangetroffen! In het verleden waren zijkanten en achterkant van de romp namelijk niet uitgevoerd in metselwerk maar in baksteen imitatie schilderwerk. Dit schilderwerk was aangebracht op zinken platen waarmee de romp was bekleed. We gaan nieuw zink aanbrengen en hierop wederom geschilderde baksteenimitatie, zoals het dus vroeger ook is geweest.

De lantaarn en de aanzet naar de spits worden voorzien van houten geprofileerde lijsten zoals het oorspronkelijk ontwerp van de toren in neoclassicistische stijl.

De komende periode

Nadat aannemer Sietsema al lange tijd aan de restauratie werkt, kan nu Bresser Funderingstechniek aan de slag. Deze gaat starten met de werkzaamheden van de funderingen voor de consistorie en de nieuwbouw. Met deze werkzaamheden wordt aanstaande maandag 18 maart begonnen. Deze funderingswerkzaamheden nemen ongeveer twee weken in beslag.

Gestart wordt met de funderingspalen van de nieuwbouw en ongeveer een week later (ca. 25 maart) vervolgd met de funderingspalen onder de consistorie. Deze worden binnenin de consistorie aangebracht. Voor dat doel wordt de boorstelling met behulp van een flinke kraan ín de consistorie gehesen. Wanneer deze funderingspalen door Bresser zijn aangebracht kan aannemer Sietsema verder met de kap van de consistorie aanbrengen zodat de consistorie weer wind- en waterdicht is.

Holstein Restauratie Architectuur B.V.