Open Monumentendag in de Groninger kerken

10 september 2021

Ook de Stichting Oude Groninger Kerken laat zich niet onbetuigd tijdens het weekend van de Open Monumentendag (11 en 12 september). Het thema dit jaar is inclusie met als titel Mijn monument is jouw monument. Speciaal voor Open Monumentendag organiseren de lokale beheercommissies van de SOGK-kerken en -torens bijzondere activiteiten rond het landelijke thema.

Een greep uit de activiteiten

• Bekijk in Garmerwolde de gewelfschilderingen met een VR-bril, beklim de toren (mét audiotour) via een spectaculaire trap en beleef de interactieve tentoonstelling ‘Feest! In Oost en West’. Tijdens deze ontdekkingstocht kom je verbeeldingen van verschillende feesten tegen, waarbij je uitgedaagd wordt na te denken over jezelf en de ander. Inclusie is het thema van de Open Monumentendag en daar sluit onze tentoonstelling naadloos op aan.
  • In Scheemda worden er rondleidingen gegeven met een film in de toren en ook in Finsterwolde kan je rondgeleid worden in de toren.
  • Veel orgelspel ook. Liefhebbers kunnen hiervoor bijvoorbeeld in Solwerd, Krewerd, Midwolda en Nieuwolda terecht.
  • In de kerken van Thesinge, Solwerd, Noordwijk, Woltersum en Wittewierum kunt u genieten van verschillende, bijzondere exposities. In
  • Oldehove staat de grafkelder open om te bezoeken.

Onze vrijwilligers

Natuurlijk zijn er bij veel kerken vrijwilligers van de plaatselijke commissie aanwezig voor uitgebreide tekst en uitleg over de (geschiedenis van) kerk en het kerkhof.

Kijk voor meer informatie bij onze activiteiten of op openmonumentendag.nl.