Ode

17 augustus 2021

Ode: Muziek beleven in Groninger kerken

De vele oude kerken die de provincie Groningen rijk is, zijn niet alleen indrukwekkende, historische gebouwen, het zijn ook plaatsen van ontmoeting en bezinning. Tijdens Ode, een nieuw initiatief van Stichting Oude Groninger Kerken en SPOT Groningen, vormen ze het decor voor een reeks sfeervolle concerten.

Paul de Munnik zal voor altijd onlosmakelijk verbonden blijven met het duo Acda en de Munnik, waarmee hij hits scoorde als Niet Of Nooit Geweest en Het Regent Zonnestralen. Hij doet echter veel meer. Dit jaar scoorde De Munnik een hit met Als Ik Je Weer Zie, samen met Maan, Typhoon en…Thomas Acda. Daarnaast verscheen zijn derde soloalbum, simpelweg genaamd III: twaalf veelzijdige liedjes die in september in de sfeervolle ambiance van de Groninger kerken prachtig tot hun recht zullen komen.

In oktober dompelen bariton Martijn Cornet en het Ragazze Quartet je onder in een bloedmooie versie van Schuberts Winterreise, een hoogtepunt uit de klassieke muziek. In de 24 liederen, op teksten van Wilhelm Müller, neemt componist Franz Schubert je mee naar een verlaten winterlandschap, waar een jonge man ronddoolt, vechtend tegen eenzaamheid en herinneringen aan een verloren liefde. Het werk werd oorspronkelijk geschreven voor zang en piano. Martijn Cornet en het Ragazze Quartet maakten samen met arrangeur Wim ten Have een prachtige versie voor bariton en strijkkwartet, die ook op cd verscheen.

Paul de Munnik

• 24 september 20.00 uur Kerk Noordbroek
  • 25 september 20.00 uur Molukse Kerk Appingedam
  • 26 september 15.00 uur Stefanuskerk Finsterwolde

Paul de Munnik
Ragazze quartet

Ragazze Quartet & Martijn Cornet, Winterreise

• vrijdag 8 oktober, 20.00 uur Kerk Solwerd
  • zaterdag 9 oktober, 20.00 uur Kerk Garmerwolde
  • zondag 10 oktober, 15.00 uur Jacobuskerk Feerwerd

Kaartverkoop

Start kaartverkoop voor beide concerten vanaf dinsdag 17 augustus via SPOT Groningen.