AFGELAST: Kleine editie WinterWelVaart; optredens in de Akerk

17 december 2021

Het thema dit jaar is: ‘trots op de Groninger A’s’

In verband met de aangescherpte corona-maatregelen (lockdown) zijn de activiteiten in de Akerk afgelast tot in ieder geval 14 januari 2022.

Zaterdag 18 en zondag 19 december vindt het winterevenement WinterWelvaart plaats in Groningen. Dit jaar voor het eerst ook verrassende optredens in de Akerk.

WinterWelVaart

Ondanks de huidige coronamaatregelen is het gelukt om op zaterdag 18 en zondag 19 december (van 12.00 - 17.00 uur) een kleine editie van WinterWelVaart in de stad te organiseren. De Verwondering, de Nicolaas Mulerius, de Willem Jacob, de Pelikaan en de Jantje (vijf historische schepen) meren dit weekend aan aan de Hoge der A.

Der Aakerk Exterieur

Een mooi stukje binnenstad waar alles draait om de ‘A’, het A-Kwartier, de A-Brug, de Astraat en de Akerk. De schepen, de Akerk en het Noordelijk Scheepvaartmuseum (het toekomstige Museum aan de A) zijn een weekend lang podium voor theater, muziek, poëzie, lezingen en workshops, allemaal in het thema ‘trots op de Groninger A’s’. Klinkende namen zoals Eva Waterbolk, Swinder, Them Dirty Dimes en Electropoëzie zorgen voor een gevarieerd, aantrekkelijk en gratis winters programma. Voor kinderen is er het bekende mastklimmen op de Jantje, de theatervoorstelling KLOEK (4+) van Maskermeiden, een aantal workshops en een WinterWelVaart speurtocht in het museum.

De Akerk

Op zondag 19 december zijn er in de Akerk voor het eerst optredens van WinterWelVaart. Door deel te nemen aan dit evenement kunnen we veel mensen op een bijzondere manier laten genieten van onze prachtige kerk. Van oudsher is de Akerk een handelskerk voor schippers en kooplui die zich hadden gevestigd rond het riviertje de Drentsche Aa in de A-kluft, het huidige A-kwartier. Dat maakt de kerk ook een uitgelezen plek om aan te sluiten bij het thema van WinterWelVaart, ‘trots op de Groninger A’s’.

Programma Akerk

Zondag 19 december:

(De performances van CLASH worden ook live uitgezonden op Relate Radio).

Waarom ‘trots op de Groninger A’s’?

Voor de stad waren de rivieren de A en de Hunze eeuwenlang van levensbelang. Het was een cruciale route voor handel en nijverheid: een verbinding richting zee en met de Ommelanden. De ‘A’ verwijst naar een rivier, kanaal of andere waterstroom. In de stad Groningen is dat de Drentsche Aa, die als het Reitdiep verder richting zee stroomt. Maar in de provincie zijn ook tal van ‘A’s’ te vinden. Denk aan de Ruiten Aa, de Slochter Ae en de Pekel A. En het leuke is: al die watertjes vertellen een verhaal. Over handel en scheepvaart, ontginning en erfgoed, natuur en landschap. De A staat voor verbinding en leven. Voor Gronings leven. In de serie van zes lezingen in het Noordelijk Scheepvaartmuseum vertellen boswachters, historici en inwoners met een lokaal museum over ‘hun eigen’ A/Aa/Ae in de provincie. Zo reis je van Westerwolde naar Zoutkamp, van Stad naar Pekela en van Sappemeer naar Garnwerd.

Reserveren

Dit jaar is er een beperkt aantal plekken beschikbaar. De toegang is gratis, maar reserveren is wel verplicht via winterwelvaart.nl. Op vertoon van je coronatoegangsbewijs en je kaartje kun naar binnen. Kijk voor het complete (bijna 100% Groningse) programma en om kaartjes te reserveren op winterwelvaart.nl.