Het mooiste dorp van Nederland in Trouw

28 maart 2020

Het mooiste dorp van Nederland in Trouw

Diep genesteld in oud cultuurlandschap ligt Niehove. Een vakjury koos het tot ‘Mooiste dorp van Nederland’. Dat maakt nieuwsgierig. (Flip van Doorn in Trouw 28 maart 2020)

Niehove ligt in onaangetast cultuurlandschap

De bewoningsgeschiedenis gaat 2200 jaar terug in de tijd en in de afgelopen twee eeuwen zal er niet veel schokkends veranderd zijn. Ook de ligging in vrijwel onaangetast cultuurlandschap speelde mee. In de Middeleeuwen was Niehove de hoofdplaats van het eiland Humsterland. Dankzij inpolderingen in de zestiende eeuw vormt het nu een eenheid met het naastgelegen schiereiland Middag.

Artikel Trouw 28 maart 2020

De Kerkstraat, die in een sierlijke cirkel rond de robuuste dertiende-eeuwse kerk loopt. Klinkers en veldkeien, kerkmuren van kloostermoppen, rond het kerkhof een haag waaruit die negentien lindebomen oprijzen: inderdaad een plaatje.