De Schoolkerk: ‘Religieus erfgoed mag gekend worden’

26 maart 2020

De Schoolkerk: ‘Religieus erfgoed mag gekend worden’

De 13e-eeuwse kerk van Garmerwolde, onder de rook van de stad Groningen, kwam in 2003 in bezit van de Stichting Oude Groninger Kerken. Langzaam ontstond het idee om het gebouw te gebruiken voor educatie. Sinds vorige zomer heet het gebouw dan ook de Schoolkerk. Samen met scholen wordt het aanbod ontwikkeld. (Toekomst Religieus Erfgoed - Nieuwsbrief 25 maart 2020)

Tradities en feesten

De nieuwe functie en ontwikkeling tot Schoolkerk ontstonden langzaam, vertelt Van Rijn. ‘In 2015 werkten we mee aan een project van het museum Catharijneconvent over religieuze feesten: Feest! Weet wat je viert. Religieuze feesten worden overal nog gevierd, maar steeds minder mensen kennen de dynamiek achter deze tradities. De kerktoren in Garmerwolde werd daarom ingericht als tentoonstellingsruimte, om de achtergrond en ontstaansgeschiedenis van deze tradities te vertellen.’

Lees hier het hele artikel

Doe-stations

De toren is nu ingericht als permanente tentoonstellingsruimte voor Feest! In Oost en West, waarbij je rond de trap kunt kennismaken met vier christelijke en vier islamitische feesten, zoals kerst, Pasen, de ramadan en het Suikerfeest. ‘Elk feest heeft een eigen doe-station, zodat je de bedoeling van het feest kunt ervaren’, zegt Van Rijn. ‘Bij de ramadan is dat bijvoorbeeld een stok met een oogje, dat je langs een draad moet halen zonder die aan te raken. Daarmee willen we het idee van het vasten - het afzien van voedsel, en de beheersing die daarvoor nodig is - uitdrukken.”