Schoolkerk genomineerd - woensdag 28 oktober werd de prijs voor Interieur van het Jaar uitgereikt

26 oktober 2020

Schoolkerk is een van de genomineerden ´Interieur van het Jaar 2020´

Als onderdeel van de Architectenweb Awards 2020 werd op woensdag 28 oktober online de prijs voor Interieur van het Jaar uitgereikt. Uit de veertig inzendingen voor deze categorie heeft de onafhankelijke jury drie projecten genomineerd. And the winner werd het Trippenhuiscomplex.

And the winner is Trippenhuiscomplex in Amsterdam

In het licht van de snelle verspreiding van het coronavirus en de vorige week ingegane maatregelen om die verspreiding in te dammen, vinden we het niet langer verantwoord om de geplande prijsuitreiking van de Architectenweb Awards 2020 in fysieke vorm door te laten gaan. We hebben daarom besloten om de prijsuitreiking nu volledig virtueel plaats te laten vinden. Van Plan A zijn we via Plan B nu bij Plan C aangekomen.
De virtuele prijsuitreiking vindt plaats op woensdag 28 oktober 2020 van 12:00 uuur tot 13:30 uur. De volgorde waarop de winnaars bekend gemaakt worden is de volgorde waarop de prijzen ook op Architectenweb.nl/awards vermeld staan; we beginnen met de prijs voor Woongebouw van het Jaar 2020 en werken dan toe naar de prijs voor Publiek gebouw van het Jaar 2020. Vervolgens sluiten we af met de bekendmaking van de winnaar van prijs voor Architect van het Jaar 2020.

En de genomineerden zijn.....

De nominaties voor de prijs van Interieur van het Jaar 2020 zijn (in alfabetische volgorde):

• - Fort van Hoofddorp – Serge Schoemaker Architects
  • - Schoolkerk – MX13
  • - Trippenhuiscomplex – office winhov

Schoolkerk - MX13

Een dertiende-eeuwse kerk in het Groningse Garmerwolde wordt gebruikt voor een expositie rond tradities in christendom en islam. MX13 is verantwoordelijk voor het architectonisch ontwerp van het ontvangstgebouw, een nieuwe kerkentree en de verbouwing van de vrijstaande klokkentoren. In de robuuste stenen toren is een hagelwitte dubbele wenteltrap geplaatst. De routes naar boven en beneden draaien gescheiden om elkaar heen; een cirkelgang die halverwege de kerkklok passeert. De trap en alle voorzieningen zijn autonoom in de ruimte geplaatst en kunnen spoorloos worden verwijderd.

Nominaties 'Interieur van het Jaar 2020' bekend

De jury vindt het bijzonder hoe met een enkele ingreep de nieuwe functie van de kerktoren vorm heeft gekregen. Bovendien vertelt de schoolkerk niet alleen het verhaal over religies, maar ook over de kerk als gebouw. Bij het beklimmen en afdalen van de dubbele trap kan de bezoeker zowel de expositie bekijken, als de monumentale architectuur ervaren. Wie langs de trappen omhoog of omlaag kijkt, ziet tegelijkertijd oud en nieuw. Het nieuwe grote raam in de noordkant van het zadeldak zorgt voor een verrassend contact met buiten en een prachtig uitzicht over de omgeving.

Ontvangstgebouw Schoolkerk genomineerd voor de Dutch Daylight Award

Het ontvangstgebouw van de Schoolkerk is genomineerd voor de Dutch Daylight Award. Lichtinval heeft ook een belangrijke rol gespeeld in het ontwerp.
Oktober 2020 worden de genomineerde inschrijvingen bekendgemaakt en eind januari 2021 wordt de prijs uitgereikt op een inspirerende daglichtlocatie in Nederland.
Dutch Daylight Award