Meer dan vijftig

14 augustus 2019

Meer dan vijftig - Groninger kerken baknes van betekenis

Rijdend door het vlakke open landschap van de provincie Groningen zie je in de verte torenspitsen boven bomen uitsteken als herkenningspunten. De toppen van monumentale kerken die al eeuwenlang de weg wijzen. ‘Bakens van betekenis’ worden ze genoemd in het boekje 50 kerken open dat verscheen ter gelegenheid van 50 jaar Stichting Oude Groninger Kerken. (Brigitte Leferink - 28 juli 2019 - Over reizen)

Religieus maar ook cultureel erfgoed

Niet alle kerken zijn meer als gebedshuis in gebruik. In het kerkje van Klein Wetsinge kun je kookworkshops volgen, dineren op afspraak of pauzeren met koffie/thee en taart. De Amshoff (een herbestemde kerk en pastorie) in Kiel-Windeweer is trouwlocatie van het jaar 2019 en doet dienst als restaurant. De kerk van Garnwerd is al dertig jaar podium voor concerten, theatervoorstellingen en exposities. Zo houdt het religieus erfgoed op verschillende manieren een prominente plek in de gemeenschap.

Meer dan vijftig

Groninger kerken ook stempelpost

Een deel van de open kerken wordt verbonden door het Pronkjewailpad. Dit lange afstandswandelpad (LAW) presenteert alle pronkjuwelen van Groningen: borgen, wierden, vesting Bourtange, de Wadden, Nationaal Park Lauwersmeer en de stad Groningen. Veel kerken zijn stempelpost voor het Pronkjewailpad. Als het je lukt om alle open kerken die stempelpost zijn te bezoeken, dan ligt er op het eind van de wandeling een cadeautje klaar.