Het Ziltepad

24 januari 2024

Wandelen langs de ruige rand van het noorden

In 2023 werd langs het religieus erfgoed aan de Waddenkust een proefroute van het Ziltepad georganiseerd. Maar liefst 500 proefdeelnemers ontdekten als eersten deze route. En er is goed nieuws, ook jij kunt deze eerste routes ervaren. Pak je fiets of doe de wandelschoenen aan en ga op pad. Meer informatie over het Ziltepad en de routegidsen vind je hier. In het voorjaar van 2024 hopen we met uitbreidingen van het Ziltepad te komen.

Het eerste deel van het Ziltepad is nu beschreven en loopt langs de Friese en Groningse kerken van Eastrum via Lauwersoog en Vierhuizen naar Hornhuizen of andersom. De route bestaat uit drie etappes van gemiddeld 17 kilometer die je wandelend of op de fiets aflegt. Het is ook mogelijk om een delen ervan te verkennen. Verdwalen is onmogelijk, want schrijver en gids Fokko Bosker wijst je de weg in een gedetailleerde wandel- en fietsgids. Het Ziltepad neemt je mee langs ongerepte natuur, authentieke dorpen en eeuwenoude kerken. Wandelend en fietsend zie je hoe natuur en cultuurhistorie hier samenkomen.

De markante kerken zijn al van ver te zien. Gebouwd op terpen en wierden torenen ze boven het landschap uit. De kerken zijn ook in de wintertijd te bezoeken. De deur staat dan niet standaard dagelijks open, maar je kan altijd via het sleuteladres de sleutel halen en toch de kerk betreden. Informatie vind je naast de deur van de kerk. In de kerken liggen drie gidsen voor je klaar: een inspiratie- en meditatiegids waardoor je ontspannen en geïnspireerd op pad gaat, de Ziltepad Menugids voor kennismaking met lokale producten en natuurlijk de Ziltepad routegids. Overnachten kan in een van de knusse hotels en B&B’s, bij een dorpeling thuis, of als een echte pelgrim in de kerk.

Het Ziltepad is een initiatief van de Groninger Kerken en Stichting Alde Fryske Tsjerken en speelt in op bewustwording en bezinningstoerisme. De stichtingen willen waardevol toerisme passend bij het Waddenkustgebied stimuleren en een bijdrage leveren aan de sociaaleconomische vitaliteit van de dorpen en het behoud van hun unieke erfgoed. Het is de bedoeling om de route in de kommende jaren verder te ontwikkelen, zodat er een volledig pad langs het religieus erfgoed aan de Waddenkust ontstaat. De marketing van het Ziltepad is in handen van Visit Wadden.

Als eerste op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen van het Ziltepad? Volg het Ziltepad op Instagram of Facebook.

Het Ziltepad wordt op dit moment mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), Stichting Vrienden op de Fiets, Provincie Groningen, Provinsje Fryslân, Mondriaan Fonds, Waddenfonds en QOP Versnellingsagenda.