ODE najaar 2023

13 juli 2023
Ode 2023 najaar

De vele oude kerken die onze provincie rijk is, zijn niet alleen indrukwekkende, historische gebouwen. Het zijn vanouds ook plaatsen van ontmoeting, bezieling en bezinning. Onder de noemer Ode geven Groninger Kerken en SPOT Groningen samen met de regionale gemeenschap opnieuw invulling aan die ontmoeting met kleinschalige concertseries. Dit najaar vindt de vijfde editie plaats, waarbij je (opnieuw) kunt genieten van de allerbeste singer-songwriters en bloedmooie klassieke muziek in een van onze sfeervolle Groninger kerken.

Marlijn Weerdenburg - Mijn Buik Vol Van De Liefde

2021 was een bewogen jaar voor zangeres, actrice en presentatrice Marlijn Weerdenburg. Ze verloor haar moeder terwijl ze zwanger was van haar tweede zoon. Leven en dood lagen nog nooit zo dicht bij elkaar, maar dat leverde wel iets bijzonders op. Prachtige nieuwe liedjes, gevoed door het leven op het scherpst van de snede. In Mijn Buik Vol Van De Liefde laat ze die horen, begeleid door toetsenist Patrick van Herrikhuyzen. Marlijn Weerdenburg speelde Diana in de musical Diana & Zonen, presenteerde programma’s als Moltalk en DNA Onbekend en was Maria in The Passion 2023. In 2024 verschijnt haar nieuwe album Mam, een mix van singer-songwriter, pop en kleinkunst.

Marlijn weerdenburg

• Vrijdag 15 september, 20.00 uur, Molukse kerk Appingedam
  • Zaterdag 16 september, 20.00 uur, Kerk Kolham
  • Zondag 17 september, 15.00 uur, Kerk Niehove

Kaarten kopen (via SPOT GRoningen)

Saxofoon ode 2023

Het Berlage Saxophone Quartet - New Light On Goldberg

Het Berlage Saxophone Quartet laat nieuw licht schijnen op een meesterwerk uit de klassieke muziek: de Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach. Volgens de overlevering componeerde hij het werk – soms teder en rustgevend, dan weer uitbundig en dansbaar – om de slapeloze nachten van een graaf dragelijk te maken. Maar Bach zou Bach niet zijn als er niet een heel universum achter schuilgaat. In New Light On Goldberg geven de vier saxofonisten met acht instrumenten elke variatie haar eigen lading. Jurjen Alkema, bekend van het (audio)visuele kunstenaarscollectief Blauwe Uur, voorziet de muziek op subtiele wijze van kleur en beeld.

• Vrijdag 22 september, 20.00 uur, Hippolytuskerk Middelstum
  • Zaterdag 23 september, 20.00 uur, Romaanse kerk Marum
  • Zondag 24 september, 15.00 uur, Stefanuskerk Finsterwolde

Kaarten kopen (via SPOT Groningen)

Janne Schra - A Lot of Water in the Water

Janne Schra brengt met gitarist Laurens Radstake de breekbaarste liedjes uit haar Engelstalige oeuvre, aangevuld met nieuwe nummers over de diepste thema’s. Met haar heldere stem, gitaren en een synthesizer zorgt ze voor een gevoelige, romantische sfeer, waarbij Janne heel soms de andere stemmen in de kerk uitnodigt om met elkaar te versmelten. Daardoor zal elk concert drijven op de energie van de aanwezigen. A Lot of Water in the Water was in juni ook te zien op Oerol (Terschelling). Janne Schra was eerder frontvrouw van Room Eleven. Na het uiteenvallen van de band in 2010, ging ze verder als Schradinova en sinds 2012 onder haar eigen naam. Eind mei verscheen haar nieuwe album The Heart Is Asymmetrical.

Janne schra web

• Vrijdag 6 oktober, 20.00 uur, Kerk Wirdum
  • Zaterdag 7 oktober, 20.00 uur, Kerk Kropswolde
  • Zondag 8 oktober, 15.00 uur, Kerk Usquert