Wandel van kerk naar kerk langs de prachtige waddenkust

02 januari 2023

Samen met stichting Alde Fryske Tsjerken zijn wij druk bezig met het ontwikkelen van een bijzondere wandelroute van kerk naar kerk langs de prachtige Waddenkust. De volledige wandeltocht is meerdaags (in sommige kerken kun je overnachten), maar ook verschillende dagtochten zijn mogelijk. Naast lopen, is de route ook te fietsen. Wij hopen de wandeltocht dit jaar nog te lanceren!

Waddenkust

Het project staat nog in de steigers, we zijn momenteel bezig programmaonderdelen en activiteiten te ontwikkelen om de route te verrijken. Deze toevoegingen liggen op het terrein van gezondheid, natuur, erfgoed en bezinning. Ook wordt de financiële haalbaarheid van de route en de programmaonderdelen in kaart gebracht en zijn we bezig de financiering hiervoor rond te krijgen. We hopen in september een eerste gedeelte te kunnen introduceren voor wandelaars en fietsers.

Geïnteresseerd?

Alvast meer weten? Ondanks dat we nog in een ontwikkelfase zitten, is er door verschillende partijen belangstelling voor ons project getoond. Zo ook door professor Zef Hemel die de komende vijf jaar het Noorden tot zijn onderzoeksterrein heeft gemaakt waarbij hij wandelend met inwoners, ondernemers, bestuurders en zijn studenten op zoek gaat naar een nieuw levend landschap waarbij welzijn eerst komt voor economische groei. Zo liep hij onlangs met onze projectleider Ruth ter Voort van Hegebeintum naar de Terp fan de Takomst in Blija. Hier kun je zijn blog daarover lezen of kijk op 6 januari om 21.30 uur (NPO 2) naar Nieuwsuur waarin een item wordt getoond met Hemel en Ter Voort in gesprek over het belang van wandelen als vorm van bezinning in met name het prachtige, grootse en lege landschap langs de Waddenkust.