Kerken

Hier vindt u het overzicht van alle SOGK-kerken. Elke kerk en uiteraard ook beide synagogen beschikken over een eigen website. Links: alle kerken alfabetisch gerangschikt en rechts binnen een letter (alfabetisch) gerangschikt.

Kerk Grootegast

Raam Grootegast

Het in oorsprong zeventiende-eeuwse zaalkerkje valt op door de witte bepleistering, en door de voorzijde die gesierd wordt met twee grote ronde vensters boven de ingang, een klein rond venster in de topgevel, en daarboven een forse dakruiter. De bepleistering is aangebracht in 1829 toen de kerk volledig werd verbouwd. Het door in totaal tien grote rondboogvensters lichte interieur is in 2005 vrijwel geheel vernieuwd, alleen het tongewelf en de onderliggende kroonlijst zijn nog authentiek. De preekstoel uit 1706 is afkomstig uit de in 1903 afgebroken kerk van Oud-Appelscha. Naast de preekstoel staat de oude, gescheurde luidklok uit 1611 die in 1983 vervangen is.

De Protestantse Gemeente Grootegast-Sebaldeburen, maakt een aantal keer per jaar gebruik van het kerkgebouw voor diensten. Verder vinden er rouw- en trouwdiensten plaats en wordt de kerk wekelijks gebruikt voor koorrepetities

Zie verder: kerkgrootegast.nl

Adres: