Exposities februari 2020

Activiteiten per datumDatum
Bereiden en bewaren - GESLOTEN
Bereiden en bewaren - GESLOTEN

GESLOTEN Wij vinden het zo vanzelfsprekend: we halen een kant en klaren maaltijd uit de vriezer of de koelkast, warmen hem op in de magnetron en in een mum van tijd zitten wij achter ons bord met eten. Wat een verschil met de vroege middeleeuwen en daarvoor, toen mensen er bijna een dagtaak aan hadden om in hun voedsel te voorzien. Hoe bewaarden ze voedsel eigenlijk? en wat aten ze toen? Welke methoden werden er uitgevonden om voedsel langer goed te houden? Voor veel mensen een feest van herkenning: de rijen met weckpotten vol groente en fruit. Op de tentoonstelling is een keuken te zien van rond 1900, een keuken uit de jaren '50 van de vorige eeuw en een heuse voorraadkelder. Verder zijn er allerlei attributen te zien die met het bereiden, bewaren en nuttigen van voedsel te maken hebben, zoals oude receptenboeken en ook bijvoorbeeld Tupperware. Openingstijden Dinsdag t/m vrijdag 11 uur - 17 uur Zaterdag, zondag en feestdagen 13 uur - 17 uur

Contrast - Overzichtsexpositie Gezinus Wolthers
Contrast - Overzichtsexpositie Gezinus Wolthers

De Groningse kunstenaar Gezinus Wolthers (1932-2018) maakte schitterend werk, maar bleef zo goed als onbekend. Door zijn perfectionisme durfde hij het niet aan om zijn werk te exposeren. Kunstkenners en vakbroeders, zoals zijn leraar en vriend Rein Pol, vinden zijn werk echter van verrassend goede kwaliteit. Gelukkig komen Gezinus Wolthers en zijn werk binnenkort weer in de schijnwerpers te staan met deze overzichtsexpositie. Er is een groot aantal zeer uiteenlopende tekeningen en schilderijen te zien, uit zijn beginjaren tot aan zijn latere levensjaren. De titel Contrast verwijst naar de diversiteit in het werk van Wolthers, van figuratief tot abstract. Ook besteden we aandacht aan zijn leven door persoonlijke voorwerpen te exposeren, zoals zijn schildersgerei, muziekinstrumenten en privé foto’s. Onterecht onbekend Zijn streven naar perfectie heeft hem ervan weerhouden in te gaan op uitnodigingen van bekende kunstgalerieën in Nederland om bij hen te exposeren. Daardoor is zijn werk voor het grotere publiek onbekend gebleven. Het grootste deel van Wolthers’ oeuvre is na zijn dood bij zijn kinderen terechtgekomen. Door de werken ter beschikking van de expositie in Synagoge Groningen te stellen, willen zij hem alsnog bekend maken bij een groter publiek en hem een eerbetoon brengen. Academie Minerva Gezinus Wolthers bracht een groot deel van zijn leven door in Nieuweschans. Hij trouwde in 1952 met Harmtien Hollander. Het stel kreeg vier kinderen. In zijn jonge jaren was Wolthers muzikant. Hij speelde trompet en was leider van het dans-, show- en stemmingsorkest Sympathie. Daarnaast was hij fotograaf. Wolthers ontwikkelde al in zijn jonge jaren belangstelling voor tekenen en schilderen. Hij bleek talent te hebben. Lange tijd werkte hij als autodidact. Maar in 1990 behaalde hij na vijf jaar studie zijn diploma aan kunstacademie Minerva in Groningen. Daar was hij een leerling van onder anderen Rein Pol, met wie hij bevriend raakte. Gezinus Wolthers had geen atelier. Veel van zijn werken zijn ontstaan in de huiskamer van zijn huurwoning in Vinkhuizen, waar hij en zijn echtgenote ruim veertig jaar woonden. Voor brood op de plank was hij onder meer ontwerper van verkeersborden, drukker, schilder en verkoper. Realistisch en abstract Gezinus Wolthers kan gekenmerkt worden als een realistische en ook abstracte kunstschilder. Zijn werk bestaat onder meer uit stillevens, landschappen en abstracte schilderijen. Hij werkte met zowel olieverf als aquarelverf. De expositie Contrast is tot stand gekomen in samenwerking met kunstschilder Rein Pol (Groningen, 1949).OpeningstijdenWoensdag en zondag, 13.00 uur tot 17.00 uur

Componisten in oorlogstijd - verlengd t/m zondag 5 juli
Componisten in oorlogstijd - verlengd t/m zondag 5 juli

Verlengd tot en met zondag 5 juliDe expositie laat de bezoeker kennismaken met veelal Joodse componisten van wie de veelbelovende carrières abrupt werden beëindigd door de Tweede Wereldoorlog. De verhalen worden verteld aan de hand van getuigenissen, brieven, foto’s, manuscripten en (natuurlijk) muziek. Sommige componisten waren in de jaren ’20 en ’30 vanuit Duitsland gevlucht naar het ‘veilige’ Nederland, waar een bloeiend muziekleven bestond. De muziek is dan ook opwekkend, vrolijk, soms meeslepend. Tot 5 juli in de synagoge te zien én horen! (Tip: met een smartphone met qr-reader is er op locatie nog meer te horen!)Nederland kende een bloeiend muziekleven in de jaren twintig en dertig van de 20e eeuw. Componisten als Géza en Rosy Wertheim hadden een internationale carrière, koordirigent en componist Israël Olman was geliefd bij duizenden zangers. Max Vredenburg en Hans Lachman componeerden muziek bij films, in het Concertgebouw klonken composities van Henriëtte Bosmans en leo Smit. De oorlog maakte een aburpt einde aan soms pas ontluikende, soms glansrijke muzikale carrières. Dit deel van de Nederlandse muziekgeschiedenis is maar weinig verteld. In de tentoonstelling maakt de bezoeker kennis met deze – bijna – vergeten componisten door verhalen en brieven te lezen, foto’s en manuscripten te bekijken en natuurlijk de muziek te horen. De tentoonstelling wordt georganiseerd door de Leo Smit Stichting en de Stichting Folkingestraat Synagoge.