Exposities december 2018

Activiteiten per datumDatum
Activiteiten per categorieCategorie
Relieken
Relieken

Vanaf 12 oktober toont Museum Catharijneconvent een ongekende variëteit aan krachtige relieken. Van een reliekhouder met een splinter van de doornenkroon van Jezus, zand en stenen uit het Heilig Land, een huisaltaar met een haar van Diego Maradona, zem-zem water uit Mekka tot aan bodhiblaadjes afkomstig van de plaats waar Boeddha tot verlichting kwam. Van schitterend tot onooglijk, van imponerend tot ontroerend. Eén van de topstukken komt uit het Louvre: een rijk versierde houder met een fragment van de doornenkroon van Jezus.

World Press Photo in Groningen
World Press Photo in Groningen

Wij bieden de WORLD PRESS PHOTO tentoonstelling een podium in Groningen: prachtige persbeelden, portretten en documentairefoto's uit alle windstreken. Deze foto's vertellen unieke verhalen waar nog veel meer over te weten is; wat gebeurt er in de wereld, hoe communiceert beeld en hoe is zo'n foto gemaakt? Het is mogelijk de tentoonstelling te bezoeken met de klas of uw collega's. Van 9 november - 2 december 2018 zijn we terug in de Synagoge.

Duo-expositie Marleen Bakker en Barbara van Haaften
Duo-expositie Marleen Bakker en Barbara van Haaften

Vanaf 2 december is de duo-expositie van twee schilders; Marleen Bakker en Barbara van Haaften in de kerk te zien. Barbara leeft voor muziek en schilderen. Eerst heeft ze een studie piano aan het conservatorium van Amsterdam afgerond en daarna kunstgeschiedenis aan de UVA. Maar tekenen en schilderen hoorde al van kinds af aan bij haar, net zoveel als pianospelen en nog meer dan de geschiedenis van kunst. In 2011 is ze daarom begonnen met de opleiding Schilderkunst aan de Klassieke Academie te Groningen en daar in juni 2016 afgestudeerd. Barbara werkt graag met olieverf, aquarel of drukinkt. Marleen Bakker uit Sauwerd heeft al eerder in de kerk geëxposeerd en laat ook jaarlijks werk zien van de cursisten van haar schilderschool in Winsum. Verder werkt ze met de basisscholen aan een jaarlijks terugkerend kunstproject dat ook elk jaar in de kerk is te zien.NB: de kerk is beide kerstdagen en nieuwsjaarsdag gesloten

De kerk als tijdmachine
De kerk als tijdmachine

Oude Groninger Kerken zijn gestolde geschiedenis. Je kunt er eeuwenoude sporen vinden! Maar spoorzoeken valt nog niet mee... voor een kind, en voor menig volwassen bezoeker, is het een lasagna van tijdlagen. Stefan en Keijser toont in 'De kerk als tijdmachine' laag voor laag, tijdvak voor tijdvak, hoe het allemaal zo gekomen is. Van de lege wierde in het Groninger land tot aan de multifunctionele hedendaagse kerk. In minutieuze tekeningen, met verf ingekleurd, wordt de geschiedenis ontrafelt. Als kijker ontdek je hoe kerken ooit zijn gebouwd, en hoe de gebouwen door de eeuwen heen voortdurend veranderden, in aansluiting op de religieuze, politieke en levensopvattingen van mensen. Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00 - 17.00 uur en zon- en feestdagen 13.00 - 17.00 uur.

Kerststallen
Kerststallen

Werkgroep 'Open Kerk' Protestantse Gemeente Grootegast-Sebaldeburen organiseert een expositie Kerststallen in het Witte Kerkje, Grootegast van 14 t/m 23 december. Veel mensen hechten waarde aan een kerststal in hun huis tijdens de kerstdagen. Maar waar komt die kerststal eigenlijk vandaan en wat is de gedachte er achter? En waarom zou je een kerststal in huis halen? De eerste kerststal werd geïntroduceerd door Franciscus van Assisi in 1223 met levende figuren en have, teneinde het kerstevangelie zo realistisch mogelijk voor te stellen.

Gloria in D van Vivaldi
Gloria in D van Vivaldi

Antonio Lucio Vivaldi (1648-1741), Gloria in D RV 589 door het Luthers Bach Ensemble (ripiënisten, solisten & barok-orkest) o.l.v. Tymen Jan Bronda Antje van der Tak (sopraan), Robert Kuizenga (altus), Michiel de Vries (bas).Dit bekende Gloria klinkt op Kerstmorgen zonder voorafgaand Kyrie, maar komt direct overrompelend binnen met schallend koper en gevaarlijk gewaagde toonsoortwisselingen. Ook in het volgende, vloeiende en stille ‘et in terra pax’ verrassen de spannende, schuivende modulaties. Het hele stuk ademt opgewektheid, en het is zelfs even een ietsje galant in het duet Laudamus te. Nog sterker is dat het geval in Quoniam tu solus: Vivaldi lijkt hier wel de medewerking van Mozart in te roepen. De theologische kern van het stuk klinkt in het lang uitgesponnen deel ‘Domine Deus’ - met dalende intervallen - waarin solist en koor afwisselend om ontferming roepen.