Concerten november 2019

Activiteiten per datumDatum
Activiteiten per categorieCategorie
Musica Antiqua Nova Olga Paschenko
Musica Antiqua Nova Olga Paschenko

Met haar veelzijdigheid, fabelachtige techniek en gepassioneerde spel behoort de Russische pianiste Olga Pashchenko tot één van de spannendste pianisten van de jonge generatie. Ze brengt in het 250ste geboortejaar van de componist het programma “De Betoverende Beethoven”. Van de Kurfürstensonates uit 1782-83 tot de laatste Bagatelles op.126 (1824). Het programma toont de ongelooflijke reis die Beethoven maakte van zijn allereerste sonates tot het allerlaatste moment; het is een heel leven dat aan u voorbij trekt. De pianoconcerten worden uitgevoerd op twee prachtig gerestaureerde historische fortepiano’s, Instrumenten uit de tijd waarin Beethoven leefde. Olga Pashchenko "Wat een persoonlijkheid, wat een pianistisch raspaardje” - Biëlla Lutmer in De Volkskrant. Haar repertoire reikt van Bach en tijdgenoten op klavecimbel tot 20ste-eeuws en hedendaags repertoire op moderne Steinway. Lutherse kerkHet concert is in Groningen in de Lutherse kerk, een concertzaal die bij uitstek geschikt is voor een pianoforte uit de periode van Beethoven en Schubert. Met een akoestiek die beter is dan in welke zaal ook in Groningen. De pianisten komen hier graag en de zaal wordt regelmatig gebruikt voor CD-opnames. U zit als publiek dichtbij het podium en kan de uitvoering optimaal meegenieten.KaartenTot 30 jaar en met Stadjerspas €12,00

Maria eeeh door kamerkoor Musica Retorica
Maria eeeh door kamerkoor Musica Retorica

Met die langgerekte aanroeping van Maria openen we dit overwegend Spaanse programma. De vervolgtekst yn il hui cac cihuapille laat zien dat de Spaanse veroveraars in het kielzog van Columbus hun barokmuziek met succes hadden geïmplanteerd in de Nieuwe Wereld. De beroemdste en belang­­rijkste componist onder die vroege emigranten was Hernando Franco (1532-1585). Als maestro de capilla aan de kathedraal van Guatemala en later van Mexico-Stad was hij niet te beroerd de oorspronkelijke bewoners in hun eigen taal, het Nahuatl, te laten meezingen, uiteraard nadat ze tegen wil en dank hun Coatlicue (‘grote moeder’) hadden ingeruild voor moeder Maria. Volgens een (onbewezen) theorie was een van hen wellicht zelf de componist van deze smeekbeden. Een spannend concert dus, waarin als tweede verrassing de pas onlangs heruit­gegeven muziek van Antonio Juanas (±1755-1818) te beluisteren is, ruim twee­honderd jaar later dan Hernando Franco kapelmeester aan de kathedraal van Mexico-Stad. Koor en instrumentaal ensemble staan zoals gebruikelijk onder leiding van Christofoor Baljon. Programma Juan del Encina (1468-1529): Pues que jamás olvidaros ¿Qu’es de ti, desconsolado? Hernando Franco (1532-1585): Christus factus est Lumen ad revelationem Miserere mei Deus anoniem (in Nahuatl, de taal van de Azteken en Tolteken): Dios itlazonantzine Sancta Maria Giovanni Giorgi (± 1700-1762): Improperium expectavit cor meum Nunc dimittis servum tuum. Antonio Juanas (1762/3-1816): Benedicamus Duo Seraphim Tibi laus, tibi gloria. ONLINE KAARTVERKOOP U kunt online kaarten bestellen via onderstaande website. Selecteer daartoe als eerste de door u gewenste concertdatum.

Marlene Bakker speelt Raif
Marlene Bakker speelt Raif

Marlene Bakker zingt nummers van haar veelgeprezen plaat RAIF (en wellicht meer). De eigenzinnige zangeres is een opvallende verschijning in het Groningstalig circuit. Gezegend met een prachtige stem, heeft ze met haar debuutalbum RAIF een geheel eigen plekje binnen de Nederlandse muziekscene verworven. Het in 2018 verschenen debuutalbum is inmiddels landelijk veelgeprezen en ontving onder andere een vijfsterren recensie in het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant. Heaven Popmagazine en de MusicMaker zijn ook zeer lovend over RAIF en geven het album vier sterren. “Tot nu toe wat mij betreft het beste album van 2018”, zei Frits Spits op NPO Radio 1 in zijn programma De Taalstaat. Ze ontving de streektaalprijs voor haar album RAIF en de Bosklopper Bokaal voor beste Groningstalige single met ‘Waarkhanden’. Dit lied gaat over terugkeren naar je roots na lang te zijn weggeweest. "Ik vind Westerwolde magisch, er hangt historie in de lucht en ik voel me verbonden met het gebied.” Het concert wordt georganiseerd door de plaatselijke commissie van de St.Nicolaaskerk te Oosternieland. Het is raadzaam om te reserveren. ReserverenDat kan door een mail te sturen naar onderstaand emailadres:

Lutherse Bach Academie - Messiah
Lutherse Bach Academie - Messiah

George Frideric Handel (1685 – 1759) componeerde zijn (nu) bekendste, meest gespeelde en geliefde werk The Messiah in slechts 24 dagen. Het Hallelujah is overbekend en kan door iedereen worden meegezongen, maar er staan veel meer juwelen in. Het stuk is niet meer weg te denken uit de muziekgeschiedenis. Toch heeft het zeven jaar geduurd voordat dit werk aan het Engelse publiek ‘verkocht’ kon worden. Händel kreeg een opdracht van Charles Jennens om een oratorium te schrijven met als thema: “Mystery of Godliness”, waarbij Jennens verwachtte dat Handel – al reeds gevierd componist – zichzelf zou overstijgen. Jennens letterlijke woorden: “I hope he will lay out his whole Genius and Skill upon it, that the Composition may excel all his former Compositions,…”. Het stuk zou een avondvullend programma worden, in structuur gelijkend op de Italiaanse opera. Drie delen met verschillende scènes: voorspelling en de komst van de Messias, Christus’ lijden en wederopstanding, betekenis van het geloof. De compositie werd aanvankelijk niet goed ontvangen in Londen. Het was nogal gewaagd om een geestelijk oratorium in een theater op te voeren en het Londense publiek was er kennelijk niet klaar voor. Pas zeven jaar later, in 1750, toen het stuk als benefietconcert werd opgevoerd in een pas opgericht weeshuis om geld te werven voor de kinderen, kreeg het stuk waardering. Handel schonk het muziekstuk aan het weeshuis en het benefietconcert met de Messiah werd jaarlijks herhaald, waarna het verweven raakte met de Engelsen en hun cultuur. Toen Handel klaar was met het Halleluja-koor zou hij op zijn knieën zijn gevallen en geroepen hebben: ‘Ik geloof dat ik de hemel voor mij heb gezien en de grote God zelf’. En die uitroep zal inmiddels door de vele bewonderaars van harte worden ondersteund. Uitvoerenden Lutherse Bach Academie (barok-orkest, projectkoor & solisten) o.l.v. Tymen Jan Bronda Lucie Chartin (sopraan)Robert Kuizenga (countertenor)Benedict Hymas (tenor) David Greco (bas) Kaarten via onderstaande website of www.vanplan.nl. Boekhandel Godert Walter Groningen, Oude Ebbingestraat 53 Boekhandel Daan Nijman Roden, Heerestraat 87 & winkelstraat UMCG CIGO Appingedam, Overdiep 4

Capella Groningen afsluiting 30-jarig jubileum
Capella Groningen afsluiting 30-jarig jubileum

Op 16 november sluit Capella Groningen zijn 30-jarig jubileum af met een groots en feestelijk concert voor koor, orkest en solisten in de Martinikerk van Groningen. Muzikale pracht en praal uit de Hanzesteden, waarmee indertijd handelspartners geïmponeerd werden, met koperblazers, pauken èn het grote orgel van de Martinikerk. Op het programma staan rijk bezette werken uit de 17e en vroege 18e eeuw, gecomponeerd voor de door de handel welvarende Hanzesteden. Deze steden groeiden ook muzikaal uit tot belangrijke centra die zich konden meten met het muzikale leven van de adellijke hoven. Zo had Lübeck een bijzondere traditie van Abendmusiken: korte wekelijkse concerten, voorafgaand aan de opening van de beurs. Die groeiden onder leiding van Dietrich Buxtehude uit tot grootse gebeurtenissen, waarbij vanaf zes balkons, verspreid door de kerk werd gemusiceerd. Dat deze Dolby surround avant-la-lettre destijds werd ervaren zoals tegenwoordig een popconcert, blijkt uit het feit dat de Rathauswache meerdere malen moest ingrijpen om de orde bij de concerten te handhaven.Het koor brengt twee van Buxtehudes meest imponerende werken: Benedicam Dominum en Wie wird erneuet, wie wird erfreuet. In navolging van de Abendmusiken zult u deze indrukwekkende muziek vanaf verschillende plaatsen in de Martinikerk horen.Internationale solistensopranen Elisabeth Hetherington en Christy Luthaltus David van Laartenor Kevin Skeltonbas Peter KooijHet blazersensemble Copper & Zink en barokorkest The Northern Consort laten deze Hanzeglorie nogmaals weerklinken in de Martinikerk. MasterclassIn de aanloop naar het concert zal op zaterdag 2 november de bas Peter Kooij aan Capella Groningen een masterclass over de uitvoeringspraktijk van barokke koorzang geven. Wie interesse heeft in de interpretatie van koorzang in de Barok wordt van harte uitgenodigd de masterclass bij te wonen, toegang is gratis. Lutherse kerk, Haddingestraat 23 Groningen van 13.00 tot 15.30 u.Kaarten reserveren via onderstaande website.

Hot Club du France Stochelo Rosenberg & Paulus Schä
Hot Club du France Stochelo Rosenberg & Paulus Schä

Virtuose Gypsy Jazz in de stijl van Django Reinhardt en Stephane Grappeli. De Europese Jazz heeft zich totaal anders ontwikkelt dan de Afro Amerikaanse. Sinti gitarist Django Reinhardt ontwikkelde vlak na de tweede wereldoorlog een muziekstijl die verwant was aan de Amerikaanse Swing muziek. De prachtige swing en de zuid Europese lichtheid in combinatie met de Gypsy gitaar maken dit tot een onvergetelijk concert. Stochelo Rosenberg werd geboren in een zigeunerkamp en begon met gitaarspelen op tienjarige leeftijd; vrij laat voor een jongen uit een familie die volledig bestaat uit muzikanten. Hij leerde gitaarspelen van zijn vader en zijn oom, maar leerde het meest door te luisteren naar de opnamen van zijn held, Django Reinhardt. Toen hij 12 jaar oud was won hij de eerste prijs in het televisieprogramma Stuif’s in. Later vormde hij het beroemde Rosenberg Trio, waarmee hij bekendheid verwierf over de hele wereld. Schäfer is geboren in een Sintigemeenschap waar hij op zeer jonge leeftijd leerde gitaarspelen van Stochelo Rosenberg. Zoals geldt voor bijna alle gipsy-jazzmusici en fans van gipsy jazz, is ook Django Reinhardt zijn idool. Zijn eerste bekendheid verwierf hij toen hij korte tijd de leadgitaar speelde in de Gipsy Kids. Hij is een van de meest getalenteerde Gypsy Jazz gitaristen van Nederland. Altijd blijft hij op zoek naar een moderner geluid. Niet alleen om zijn eigen horizon te verbreden, maar ook voor een meer representatief geluid van de Gypsy Jazz voor de 21e eeuw. Met zijn Quartet reist hij over de hele wereld.

Pick 'n Shovel
Pick 'n Shovel

Het is zondagmiddag. Een blinde man speelt op een concertina een zigeunerwijsje. Hij krijgt bijval van een tokkelende dobro, een snaredrum, een banjo en een contrabas. De ‘oude locomotief begint te rijden’. “Take me down to the paradise city…” gevolgd door “Lookin’ for a reason”. De liturgie van vandaag bestaat uit een aaneenschakeling van ‘roots songs’. In de roots-traditie wordt de trein als metafoor gebruikt voor het leven. Verhalen over verlangen, vreugde, verdriet, liefde en pijn en de universele zoektocht naar huis, worden bezongen in nummers als This Train is bound for Glory; Runaway Train; Ride that Train; Train Back Home en de klassieker Will the Circle be Unbroken. De ol’time rootsband Pick’n’Shovel uit Drenthe is in 2019 begonnen met hun church tour langs oude kerkjes in het noorden van het land. De band bestaat uit ervaren muzikanten die allen spelen in andere bands met een breed scala aan muziekstijlen. Zydeco, bluegrass, klezmer, blues, Americana en The Beatles komen samen in de “Pick’n’Shovel roots sound”. Reserveren via onderstaande website of bij Dineke Mik: 0595 571395

Paracetamol
Paracetamol

Wat brengt een stacaravan met een gitarist en een doedelzakspeler? Hoe kan het dat een contrabassiste onverwacht bij een kampvuur aan komt lopen en nooit meer weg gaat? Wat deed een zekere violiste uit Spanje terugkeren? PARACETAMOL speelt balfolkmuziek met een bitterzoet randje. Meeslepende mazurka’s, golvende gavottes, drijvende bourées, maar ook een zeldzame grabbelton en de eerste nieuwe bravade sinds 1657. Echo’s van Ierse jigs, metal klassiekers, Hongaarse folk en jazz-loopjes klinken uit vorige muzikale levens door in hun dansmuziek. Ze trekken van donkere cafés langs dansvloeren naar festivals als Castlefest en CaDansa. Op dit moment werkt Paracetamol aan haar debuutalbum vol eigen composities. Daarnaast maakt ze dit najaar een concerttour langs karakteristieke kerkjes in Noord-Nederland. De kerk van Nuis met zijn welhaast betoverende akoestiek mag daarbij niet ontbreken. BezettingRob Zantkuijl Doedelzakken, saxofoon Iris Kemper Viool Gyöngyi Kovács Contrabas, zang Jan Willem Veenhuis Gitaren, percussie

Concert 'Entre brios y flautas'
Concert 'Entre brios y flautas'

Het fluittrio Ada, Tim en Jankees heeft speciaal voor dit optreden in Groot Wetsinge een programma met muziek uit de vroege renaissance tot en met de barok samengesteld. Het programma omvat werken die uitgevoerd worden in een prachtig transparante klankkleur: met blokfluiten, traverso’s, portatieven en klavecimbel. Uiteraard staat er een ruim deel Spaanse renaissancemuziek op het programma: de muziek uit Ada’s geboorteland; muziek met ‘brio’: met energie, met passie! Na de pauze klinkt Franse en Duitse barokmuziek: Quantz, Buxtehude en Dornel. Tijdens de pauze verzorgen wij heerlijke hapjes passend bij de voorstelling. De mooie muziek, de heerlijke hapjes en de intieme sfeer zorgen voor een prachtige middag. Ada Pérez – renaissance- en baroktraverso Tim Veldman – klavecimbel, blokfluit en portatief Jankees Braaksma – blokfluit, portatief en slagwerk