Heropening Mariakerk op 't Zandt na herstel bevingsschade

Fotoalbum Heropening Mariakerk 't Zandt
Mariakerk t Zandt restauratie 005©JannaBathoorn NIEUW

Een jaar van vakmanschap en toewijding

Na een grondige periode van herstel van bevingsschade en onderhoud aan de muurschilderingen is de Mariakerk op 't Zandt klaar om haar deuren opnieuw te openen voor het publiek. Burgemeester Ben Visser van de gemeente Eemsdelta verklaarde op vrijdag 22 maart de kerk officieel voor geopend. Foto: Janna Bathoorn

Burgemeester visser heropening t zandt
Mariakerk 't Zandt restauratie JannaBathoorn

Indrukwekkend aantal scheuren

De Mariakerk, een prachtig voorbeeld van laatromaanse architectuur, heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de 13e eeuw. Het gotische koor, uit de 15e eeuw, torent hoog boven het gebouw uit met indrukwekkende ramen uit dezelfde periode. Het interieur wordt gekenmerkt door schitterende koepelgewelven en opvallende muurschilderingen uit de 13e en 16e eeuw, waaronder een uniek Laatste Oordeel op de noordwand. De kerk is sinds 2015 eigendom van Groninger Kerken. Helaas heeft ook deze kerk zwaar geleden onder aardbevingen, met scheuren en beschadigingen aan het metselwerk, pleisterwerk en historische schilderingen als gevolg.

"De patiënt is genezen"

"Ik vond het een indrukwekkend aantal; uiteindelijk werden maar liefst 150 scheuren en scheurtjes geteld. Niet allemaal botbreuken, maar wel ontzettend veel blauwe plekken. Die doen ook heel erg pijn. We hebben het gebouw met de schilderingen weer hersteld; dit deden we met toewijding en zorg, van en door velen. De operatie is volledig geslaagd; de patiënt is genezen." - Jur Bekooy, bouwkundige Groninger Kerken

Tzandt scheur
Heropening t Zandt
"De operatie is geslaagd!"