Heiligen

Binnen het christendom wordt de titel heilige toegekend aan mensen die er op bijzondere wijze in zijn geslaagd om Christus na te volgen. In de kennisbank staan heiligen die voor de kerken in de provincie Groningen belangrijk zijn geweest. Veel kerken in Groningen hebben nu geen beschermheilige meer, maar alle kerken die voor de Reformatie gebouwd zijn hebben er ooit eentje gehad.

Walburga

Walburga (710-779), dochter van koning Richard van Wessex, was non in Winborne Abbey in Dorset. In 748 vroeg haar oom Bonifatius haar en haar broers Willibald en Winebald mee te gaan op een zendingsreis naar Frankenland. Bonifatius wilde van daaruit de heidense Germanen bekeren. Willibald stichtte het klooster Heidenheim in de buurt van Eichstätt, waar ook Walburga ging wonen en werken. Zij werd in 761 na de dood van haar broer abdis van dit klooster en ze stierf daar op 25 februari 779. Ze werd heilig verklaard op 1 mei 870 door paus Adrianus II.
In de nacht van 30 april op 1 mei 870 werd het lichaam van Walburga overgebracht naar de kloosterkerk van Eichstätt en daar bijgezet in het graf van haar broer. Vanaf dat moment kwam er geneeskrachtige olie uit de rots naast het graf en werd Walburga vereerd als heilige. Deze nacht werd bekend als de Walpurgisnacht, het begin van de zomer.
Sint Walburga beschermt tegen hondsdolheid, pestepidemieën, hongersnood en stormen, waanzin en duivelse bezetenheid. Zij is de beschermheilige van landbouwers, schippers en huisdieren. Soms met een schip (waarop ze overvoer van Engeland naar het vasteland van Europa). Walburga wordt vaak afgebeeld met een oliekruikje of graanhalmen, soms een boek. Vanwege haar koninklijke komaf draagt ze vaak een kroon.

Uitgebreide levensbeschrijving

Heilige Walburga