08 maart 2024

Groen initiatief

Op vrijdag 8 maart 2024, Internationale Vrouwendag, vond de feestelijke inhuldiging plaats van de Soroptimistsingel op het kerkhof van Grootegast. Dit initiatief is een samenwerking tussen Groninger Kerken en de Soroptimistenclub Groningen-Oost, die het project financieel ondersteunen. In januari hebben Landschapsbeheer Groningen en leerlingen van het Terra College, dankzij financiële steun van Soroptimist Club Groningen-Oost, samen 15 jonge bomen geplant rond het kerkhof van de kerk in Grootegast. Nu prijkt er een prachtige nieuwe bomenhaag met lindebomen, beuken, walnoten en eiken, de Soroptimistensingel.

Soroptimistensingel

Adriène Françoise "Fransje" Reerink

16 mei 1927 - 27 mei 2021 | Een slechter van ravijnen, tussen rangen, standen en generaties.

Naast de herplanting van deze prachtige haag, vierden we ook het leven van Fransje Reerink, ruim 60 jaar lang een gewaardeerd lid van Soroptimist Club Groningen-Oost en een toegewijde vrijwilliger van Groninger Kerken. Fransje was maatschappelijk werker en mede-oprichter van Medisch Opvoedkundig Bureau Groningen.

Een notenboom is als eerbetoon aan haar opgedragen.

Soroptimstensingel

Kerk Grootegast Rondweg 21 9861 GK, Grootegast

1 Linde | Geadopteerd door Patty Wageman en geschonken aan Groninger Kerken

3 Walnoot | Geadopteerd door Soroptimisten Groningen-Oost en opgedragen aan Fransje Reerink

Samenwerking

Groninger Kerken waardeert de steun van de Soroptimist Club Groningen-Oost. Een wereldwijde netwerkorganisatie met 72.000 vakvrouwen in 120 landen die zich wereldwijd inzet voor de verbetering van de rechten en positie van vrouwen.

In 2021 vierde Soroptimist International wereldwijd haar 100-jarig bestaan. Nederlandse clubs zijn gestart met het project '100xTrees4Life', waarbij gedurende drie jaar bomen worden geplant in Nederland en Ghana. Club Groningen-Oost steunt dit project en sponsort lokaal de herplanting van een bomenhaag rond de kerk van Grootegast.

Soroptimistensingel

Het Witte kerkje van Grootegast

De geschiedenis van het Witte kerkje aan de rand van Grootegast begint rond de eeuwwisseling van de zestiende en de zeventiende eeuw. Het aanzien van deze eenvoudige zaalkerkwerd eerst vooral bepaald door de noordgevel, de oudste gevel die opgetrokken is uit kloostermoppen. In 1829 is de kerk volledig verbouwd. Lees meer