Pakket 'De Kijkdooskerk' - groep 5/6 - voor 5 leerlingen incl. boek

@TODO

Ontrafel de geschiedenis van oude kerken! In deze les gaan de leerlingen aan de slag met de elementen uit het kijkboek 'De kerk als tijdmachine'. Na een bezoek aan de kerk maakt de klas een kijkdoos aan de hand van knipbladen met afbeeldingen uit het kijkboek én zelfgetekende afbeeldingen van onderdelen van de kerk, mensen en de omgeving.

Let op: één pakket is voor 5 leerlingen (groep 5 en 6). Ieder pakket bevat 1 kijkboek 'De kerk als tijdmachine' en 5 setjes knipbladen en een docentenhandleiding.

€ 10,00

Inhoud project
Het kijkboek ‘De kerk als tijdmachine’ laat de geschiedenis van de kerk zien in 12 tijdvakken. Niet alleen het kerkgebouw verandert, ook de wereld en de mensen er omheen.

In deze les gaan de leerlingen zelf aan de slag met de elementen uit het kijkboek. Na een bezoek aan de kerk maakt de klas een kijkdoos aan de hand van knipbladen met afbeeldingen uit het kijkboek én zelfgetekende afbeeldingen van onderdelen van de kerk, mensen en de omgeving. Iedere leerling ontvangt een setje knipbladen.

De aanvullende tekeningen kunnen de huidige tijd weerspiegelen, terwijl de uitgeknipte afbeeldingen de geschiedenis laten zien. In het werkstuk komen beide bij elkaar. Op deze manier wordt er gespeeld met het basale besef dat de dingen die er nu zijn, er niet altijd zijn geweest, en dat de kerk er niet altijd zo uit heeft gezien als nu.

Lesonderdelen

1. Inleiding in de klas (30 min.)
2. Bezoek kerk & schetsen (1 uur)
3. Kijkdooskerk maken (60-90 min.)
4. Tentoonstelling en reflectie (20-30 min.)

Let op: één pakket is voor 5 leerlingen. Ieder pakket bevat 1 kijkboek 'De kerk als tijdmachine' en 5 sets knipbladen en een docentenhandleiding. Bestel bij 20 leerlingen dus 4x dit pakket. Je kunt ook losse knipbladen extra in je winkelmandje toevoegen (zie pagina 'lesmateriaal' in de webwinkel)

Word donateur