Warme Kerken

Groninger Kerken start dit voorjaar het bijzondere project 'Warme Groninger Kerken' in samenwerking met House of Design en GROFF. We willen bezoekers van de kerken warm houden tijdens koude dagen, zonder de kachels flink op te stoken. Hoe? Met de 'Groninger Kerken Deken', een circulaire design deken gemaakt van hergebruikt textiel en natuurlijk schapenwol.

Van verkoeling tot verwarming

Kerken bieden verkoeling tijdens hete zomers, maar in de winter is comfort soms ver te zoeken, mede door spaarzaam gebruik van verwarming vanwege hoge gasprijzen. Voor de plaatselijke commissies van onze 100+ kerken vormt dit een uitdaging. Het project Warme Kerken en de bijbehorende deken passen perfect binnen onze visie op duurzaamheid en gemeenschapsbetrokkenheid. Dit initiatief toont aan hoe creatief en circulair denken kan bijdragen aan een mooie en leefbare omgeving, terwijl we onze bezoekers warm houden, zonder de kachels hoog op te stoken.

Design dekens vol verhalen

De dekens bieden niet alleen warmte maar vertellen ook een bijzonder verhaal. De vormgeving van de dekens voegt daarbij een extra laag toe. Onze Groninger kerken zijn sterk verbonden met het landschap. We zien deze landschappen dagelijks, of we nu fietsen, wandelen of er langs racen in de auto. Omdat we er zo aan gewend zijn, vergeten we soms hoe mooi het landschap eigenlijk is. Met de dekens willen we die schoonheid van het Groninger landschap naar binnen brengen in de kerken en zo aandacht blijven geven aan dit prachtige gebied en zijn eeuwenoude kerken.

Warme Kerken sjablonen

Startpunt Grijpskerk

Het project gaat van start met een pilot in het dorp Grijpskerk. Op drie vrijdagen in het voorjaar - 31 mei, 7 & 14 juni - transformeren we de kerk van Grijpskerk tot een creatieve werkplaats. Met naaimachines, lappendekens en wol gaan we samen met de bewoners, de plaatselijke commissies van Groninger Kerken, vrijwilligers uit Stad en Ommeland tijdens een workshop onder begeleiding van GROFF en House of Design samen 50 dekens produceren. De overige 950 dekens worden professioneel vervaardigd en verdeeld onder de andere 19 projectkerken, om te verkopen of te verhuren aan bezoekers van evenementen.

Kerk grijpskerk
Warme kerken

Niet zomaar een deken

De 'Groninger Kerken Deken' is een warm welkom tijdens een activiteit in een koude kerk. Het is een deken die de bezoeker van een kerk tijdens een activiteit om zich heen kan slaan, maar het is niet zomaar een deken...
Stel je voor: je staat op een gure avond in de rij voor een concert in de kerk. Vrijwilligers van de plaatselijke commissie reiken je een deken aan. Door de individuele dekens aan elkaar te knopen, ontstaat er een indrukwekkend collectief kunstwerk dat het Groninger landschap weerspiegelt. Plotseling maak je als publiek deel uit van een unieke artistieke ervaring.

Warme kerken textiel

Circulair geproduceerd

De dekens worden vervaardigd van hergebruikt textiel en natuurlijk schapenwol. Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat wol van Nederlandse schapen vaak wordt verbrand, omdat er weinig vraag is naar de verwerking ervan. Daarnaast worden Kringloopwinkels overspoeld met textiel waarvan slechts een klein deel gerecycled kan worden. Met dit project willen we de aandacht vestigen op dit probleem en het verhaal achter de grote hoeveelheden textielafval belichten. Tegelijkertijd willen we laten zien welke creatieve mogelijkheden er zijn met deze materialen.

Word donateur