Op Hoogte Gedacht

Op Hoogte Gedacht is een project rond beeldende kunst op kerkhoven. Het project startte in 2004, met als doel historische Groninger kerkhoven op een bijzondere manier onder de aandacht te brengen. Om de kerkhoven bij het publiek (meer) onder de aandacht te brengen, werd in samenwerking met de SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte uit Amsterdam en de Provincie Groningen een kunstproject gerealiseerd.

Routes Op hoogte gedacht

Op Hoogte Gedacht is een project rond beeldende kunst op kerkhoven. Het project startte in 2004, met als doel historische Groninger kerkhoven op een bijzondere manier onder de aandacht te brengen. Hierbij ontwikkelden we jaren later twee routes.
Fietsroute Obergum en fietsroute Wittewierum en Woltersum

Stanley Brouwn (Paramaribo, 1945 - 18 mei 2017 Amsterdam)

Hij woonde en werkte sinds 1957 in Amsterdam. Geen titel (gerealiseerd januari 2006) - Wit kunststof, 13,7 x 31,3 cm. Brouwn plaatste een minuscuul wit kunststof bordje op de kerkmuur van Zuurdijk (gerealiseerd: januari 2006). Stanley Brouwn behoort tot de eerste generatie conceptuele kunstenaars. Deze generatie breekt met het beeld als voorstelling en introduceert een mate van objectiviteit in hun taal.

Stanley Brouwn Zuurdijk

JCJ Vanderheyden ('s-Hertogenbosch, 1928 - 27 februari 2012)

HIj woonde en werkte sinds 1957 in 's-Hertogenbosch. Poort en bank Woltersum (gerealiseerd: juni 2006) - Hardsteen, hoogte poort 350 cm, hoogte bank 45 cm. De vorm van JCJ Vanderheydens’ beeld op het kerkhof van Woltersum met daarvoor een bankje, is afgeleid van zijn schilderijen uit begin jaren zestig, met het kader als een abstract motief.

JCJ Vanderheyden Woltersum

Jan Kuipers (Dokkum, 1943 - 25 december 2014)

Hij woonde en werkte in Groningen. Optima Philosophia Sapiente est Meditatio Mortis Wittewierum (gerealiseerd: december 2006 ) - Brons, hoogte 180 cm. Van de Groninger kunstenaar Jan Kuipers is een beeld gerealiseerd op het kerkhof van Wittewierum.

Jan Kuipers Wittewierum

Pieter Laurens Mol (Breda, 1946)

Hij woont en werkt in Brussel. Les Tranches de Vie Obergum (gerealiseerd: maart 2007) - Hardsteen, hoogte 68 cm. Pieter Laurens Mol’s oeuvre is geïnspireerd door de conceptuele kunst maar wil ook een band met de traditie herstellen.

Pieter Lourens Mol Obergum

Meschac Gaba (Cotonou, 1961)

Hij woont en werkt sinds 1996 in Amsterdam. Irréel Wierhuizen (gerealiseerd mei 2009)- Gecoat betonijzer, hoogte 270 cm. Op het kerkhof van Wierhuizen realiseerde de uit Benin afkomstige maar in Nederland wonende kunstenaar Meschac Gaba een kopie van het skelet van de kerk uit zijn geboortestad Cotonou.

Meschac Gaba Wierhuizen

Huang Yong Ping (Xiamen, 1954 - 20 oktober 2019)

Hij woonde en werkte in Parijs. Inkstone or Protective Stone Vierhuizen (gerealiseerd oktober 2010) - Hardsteen, 600 x 400 cm. De Chinese kunstenaar Huang Yong Ping woont sinds 1989, het jaar dat hij deelnam aan de tentoonstelling Magiciens de la Torre in Parijs.

Huang Yong Ping Vierhuizen

Paul Perry (Londen, 1956)

Hij woont en werkt in Rotterdam. The Last Will and Testament of Stoffer Jan Reinders - realisatie oktober 2012 - Kerkhof Woltersum. Op het kerkhof staat nu een nieuwe bronzen zerk met de tekst van het testament van een nog-niet-bestaande Stoffer Jan in opgehoogd reliëf.

Paul Perry Woltersum
Word donateur