Schoolkerk

De eerste Schoolkerk van Nederland

De kerk van Garmerwolde is de eerste Schoolkerk van Nederland. In de Schoolkerk staan geschiedenis, cultuur en levensbeschouwing centraal.

Voor een bezoek aan de toren met de tentoonstelling Feest! In Oost en West (in het weekend) kun je een kaartje kopen in het ontvangstgebouw naast de kerk. Scholen kunnen een programma boeken via onderstaande website.

www.schoolkerk.nl
De Schoolkerk logo

Wat is de Schoolkerk?

De Schoolkerk is het brandpunt van het educatieve werk van de stichting, met een website (www.schoolkerk.nl), programma’s voor verschillende klassen en lesmateriaal. Het aanbod van de Schoolkerk zal in de komende jaren uitbreiden met verschillende educatieve activiteiten. Educatie in de breedste zin van het woord, voor kinderen én volwassenen. Geschiedenis, toekomst, cultuur en levensbeschouwing staan centraal centraal in de Schoolkerk. De laatromaanse kerk met de 15e-eeuwse gewelfschilderingen, het kerkhof met het verdwenen schip en de toren met de spectaculaire nieuwe trap vormen een rijke leeromgeving, met volop ruimte voor reflectie en dialoog.

Onlangs gestart is de tentoonstelling Feest! In Oost en West. Bezoekers (van alle leeftijden) gaan op ontdekkingstocht op de spannende trap in de middeleeuwse toren. Acht feesten komen tot leven; vier uit de traditie van het christendom, en vier van de islam. Verschillen en overeenkomsten worden zichtbaar. Door te kijken, te ervaren en te doen wordt spelenderwijs duidelijk waar deze feesten over gaan. Boven in de toren is een uitkijkpunt over het weidse Groninger land. Lees hier meer over Feest! In Oost en West.

Doordeweeks ontvangen we alleen schoolgroepen. Dan is het ontvangstgebouw gesloten en kun je de toren niet bezoeken. De kerk en het terrein zijn wel altijd toegankelijk. In het weekend is de Schoolkerk geopend voor cultuurliefhebbers, toeristen en passanten. Om de tentoonstelling Feest! In Oost en West in de toren te bezoeken, koop je een audiotour in het ontvangstgebouw, dit is je entree tot de toren.

Partner worden

Scholenverenigingen kunnen partner worden van de Schoolkerk. Dit betekent dat de vereniging ervoor kiest om dialoog en immaterieel erfgoed centraal te stellen in het curriculum. Alle scholen komen, tegen een gereduceerd tarief, ieder jaar een keer naar de Schoolkerk. Als partner van de Schoolkerk werk je bovendien samen met ons aan het vormgeven van de Schoolkerk. Het biedt dus kansen om programma’s te ontwikkelen die aansluiten bij de wensen van de scholen die onder de vereniging vallen.
Lees meer in de brochure voor bovenschoolse verenigingen.

Word donateur