Primair onderwijs

De Stichting Oude Groninger Kerken vindt het belangrijk om mensen al jong te informeren over het religieus cultuurhistorisch erfgoed. We willen kinderen bewust maken van en kennis laten maken met het bijzondere erfgoed in hun directe omgeving. Op deze manier hopen we een bouwsteen te leveren voor draagvlak in de toekomst. Er is educatief materiaal ontwikkeld voor alle groepen, sommige projecten zijn geschikt voor de hele school. We kunnen ook aanbod op maat bieden. De activiteiten sluiten aan bij de kerndoelen voor kunstzinnige oriëntatie en erfgoedonderwijs.

Bijeenkomst: De klas als minisamenleving

Op woensdag 20 november 2019 organiseren wij een lezing en presentatie met het thema ‘De klas als minisamenleving’. Op deze middag staan identiteit van de schoolvereniging en school, en identiteit en levensbeschouwing in de klas centraal. Marieke Vegt, directeur van Kunst & Cultuur, opent de middag. Vervolgens geeft dr. Erik Renkema een lezing over hoe je levensbeschouwing in de klas optimaal en positief een plek kunt geven. Tot slot presenteert de Stichting Oude Groninger Kerken haar nieuwe concept: de Schoolkerk. Met speciale aandacht voor het project Feest! In Oost en West.

De bijeenkomst is voor bovenschoolse bestuurders en directeuren, schoolleiders, ICC’ers, GVO-docenten en leerkrachten, en vindt plaats van 15:00 tot 17:00 uur op de Coehoornsingel 14, Groningen.

Meer informatie en aanmelden via: De klas als minisamenleving

De kerk als tijdmachine

Oude kerkgebouwen zijn gestolde geschiedenis. Je kunt er eeuwenoude sporen vinden! Stefan de Keijser toont in het boek 'De kerk als tijdmachine' laag voor laag, tijdvak voor tijdvak, hoe het allemaal zo gekomen is. Van lege plaats in het land tot aan de multifunctionele hedendaagse kerk. In minutieuze tekeningen, met verf ingekleurd, wordt de geschiedenis ontrafeld. Als kijker, jong en oud, ondek je hoe kerken ooit zijn gebouwd en hoe ze door de eeuwen heen voortdurend veranderen.

Het boek is voor €14,95 te koop in onze webwinkel

De Puzzelkerk en De Kijkdooskerk

Er is lesmateriaal beschikbaar bij het kijkboek De kerk als tijdmachine, waarbij leerlingen hun verbeelding inzetten door zelf aan de slag te gaan met elementen uit het boek: De Puzzelkerk voor groep 3 en 4 en De Kijkdooskerk groep 5 en 6.

Het boek en het bijbehorende lesmateriaal vind je in de webwinkel

Feest! in Oost en West

Vanaf het voorjaar van 2020 kun je ‘Feest! In Oost en West’ gaan beleven in de toren en de kerk van Garmerwolde. In de middeleeuwse toren is een spannende trap gebouwd, waarop je een interactieve manier kennismaakt met feesten uit verschillende religies. De tentoonstelling gaat open voor schoolklassen en algemeen publiek.

In het najaar van 2019 wordt er door een team van Groninger makers hard gewerkt aan de realisatie van dit project. Wat gaat er allemaal gebeuren? Lees en bekijk er meer over in het blog 'Het feest begint'.

'Feest! In Oost en West' is onderdeel van het landelijke project 'Feest! Weet wat je viert' van Museum Catharijneconvent in Utrecht. Doel van het project is om kinderen kennis te geven over het materiële en immateriële erfgoed van religieuze feesten, en de interculturele dialoog in Nederland een positieve impuls te geven.

Kijk voor meer informatie op www.weetwatjeviert.nl.

Sleutelbewaarders

Met ons project 'Sleutelbewaarders' willen wij scholen en kerken graag met elkaar verbinden, zodat ze elkaars positie in het dorp versterken. Scholen die meedoen aan het project hebben een prachtige sleutelbewaarderskist ontvangen. Hierin zit de échte sleutel van de kerk en het Sleutelbewaardersspel: een quiz in en rond de kerk. Leerlingen gaan in gesprek over de waarde van een kerkgebouw: waarom staat dit gebouw in het dorp en waarom is het eigenlijk bijzonder? Kan er een feest gehouden worden in de kerk, en waarom wel of niet? De school kan na het delen van de sleutel de kerk inzetten voor allerlei activiteiten, bijvoorbeeld voor muziekles, geschiedenisles of het vieren van feestdagen. Samen met de commissie van de kerk spreekt de school af hoe de samenwerking eruit gaat zien.

Speel het Bouwwerk-spel

In het ‘BOUWWERK’-spel kun je zelf de rol van bouwkundige spelen! Aan het begin van het spel ontvang je een bedrag van €100.000,- waarmee je verschillende ingrepen kunt uitvoeren. Er moeten onder andere keuzes worden gemaakt op het gebied van schilderwerk, groenonderhoud en aardbevingsschade. Zo leer je wat er voor nodig is om een gebouw te onderhouden. Het eindresultaat kun je printen.

Spreekbeurt of werkstuk

Ben je op zoek naar een onderwerp voor je spreekbeurt of voor een werkstuk? Hieronder vind je een document waaruit je inspiratie kan halen.

Spreekbeurt / werkstuk

Lesbrieven

Kleuters in de kerk (groep 1/2)
Kleuters ontdekken met dit project de kerk met al hun zintuigen. Ze bezoeken een oude kerk, waar verschillende opdrachten rondom zien, voelen, horen, en ruiken centraal staan. Proeven volgt op school, waar zandkoekjes in de vorm van een kerk worden gebakken. Op school bekijken kinderen een introductiefilm op het digibord.
Bekijk hier het filmpje

Geknipt voor de kerk (groep 3/4)
Bij het kijkproject ‘Geknipt voor de kerk’ bezoekt de klas een kerk in de buurt. Voorafgaand aan het bezoek bekijkt de klas een prezi. Kinderen ontdekken de kerk vervolgens met behulp van een kijkblad. Op school gaan ze daarna bezig met een creatieve verwerking van wat ze hebben gezien in de kerk.
Bekijk hier de Prezi 'Geknipt voor de kerk'

Kwartet in de kerk (groep 5/6)
Leerlingen maken hun eigen kwartet over de kerk in de buurt. Door in de kerk op zoek te gaan naar bijvoorbeeld ‘kleuren’, ‘vormen’ en ‘afbeeldingen van personen’ worden de kinderen uitgedaagd om beter te kijken naar het gebouw. Het lesmateriaal bevat onder meer een prezi, het kijkblad ‘Kijk, een kerk’ en de handleiding voor het maken van het kwartetspel.

 

Kijk, een kerk! (groep 7/8)
Bij het project ‘Kijk, een kerk!’ bezoeken leerlingen een kerk in de buurt. Ze ontdekken de kerk aan de hand van het kijkblad. Ze leren iets over de geschiedenis en bouwstijl van de kerk, en over de omgeving van het gebouw.

Sint Nicolaas (bovenbouw)
In de lesbrief Sint Nicolaas staan de begrippen vrijgevigheid en caritas centraal, en leren de kinderen verschillende sinterklaasmythes kennen. Wie was Sint Nicolaas eigenlijk? Wat betekent vrijgevigheid? En wat vieren we op vijf december? De klas bezoekt de kerk en gaat daar op zoek naar sporen van vrijgevigheid en caritas. De leerlingen schrijven daarna een eigen sinterklaasmythe en bedenken wat voor activiteit ze binnen het thema in de kerk zouden kunnen organiseren. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van materiaal uit het project 'Feest! Weet wat je viert' van het Catharijneconvent. Wilt u deze lessen gaan doen met uw klas? Download de lesbrief via de volgende link: Lesbrief Sint Nicolaas

Wil je een van deze projecten gaan doen met je klas? Stuur dan een e-mail naar onze educatieafdeling