Veur Aaltied van start!

20 mei 2022

Er gaat weer een nieuw seizoen van Veur Aaltied van start! Tien bijzondere theatervoorstellingen in tien oude Groninger en Fryske kerken. De voorstellingen zijn gebaseerd op de levensverhalen van in of bij de kerk begraven dorpsgenoten en worden gemaakt door en met inwoners van het dorp. De première is 4 juni in onze prachtige Hippolytuskerk in Middelstum.

Veur aaltied web

Speelperiode

De speelperiode van Veur Aaltied is van juni tot en met oktober 2022. De eerste voorstellingen zijn in Middelstum (4 juni), Spijk (17 en 18 juni) en Wânswert (24 t/m 26 juni). Na de zomer volgen Beerta, Grijpskerk, Westeremden, Ter Apel, Garmerwolde, Oude Pekela en Peins.

Unieke theatervoorstellingen

De verhalen in de voorstellingen worden verbeeld door lokale spelers, musici en amateurkunstenaars. In het hele traject speelt de samenwerking van amateurs en professionals een belangrijke rol. Elk dorp krijgt een scriptschrijver en regisseur toegewezen die samen met het dorp werken aan het verhaal en de vorm van de voorstelling. Dit leidt tot unieke en op maat gemaakte theaterstukken.

In 2019 vond er ook al een reeks Veur Aaltied-voorstellingen plaats. Dat was een groot succes en daarom start binnenkort het tweede seizoen op tien nieuwe locaties. Daarbij speelt ook het kerkorgel een grote rol speelt. Het instrument zet de sfeer en toon van de voorstelling, net zoals het dat al eeuwenlang doet bij diensten en bij rouw en trouw. De orgeldeskundige Eeuwe Zijlstra adviseert daar waar nodig bij de keuze voor passende orgelmuziek.

Meer informatie, planning en tickets via onderstaande button.

Meer informatie Veur Aaltied