17 mei 2022

Wij nodigen stadjers (uit de wijken en buurten van Groningen) van harte uit om op 3 en 4 juni de Akerk gratis te ontdekken! Bekijk het enorme wandkleed dat in draden de slavernijgeschiedenis van Groningen vertelt en stadjers kunnen op deze dagen ook zelf hun eigen steekje bijdragen! Ontmoet de kunstenaars en bewonder de kunstwerken die Hedy Tjin, Aimée Terburg, Faisel Saro en Esli Tapilatu speciaal voor de tentoonstelling Bitterzoet Erfgoed hebben gemaakt.

Tentoonstelling Bitterzoet Erfgoed

In de Akerk is nu de tentoonstelling Bitterzoet Erfgoed te zien. Kunstenaars Hedy Tjin, Aimée Terburg, Faisel Saro en Esli Tapilatu hebben in hun werk hun persoonlijke ideeën en ervaringen met het slavernijverleden van Groningen verwerkt. Hedy Tjin ontwierp een wandkleed van 2,5 bij 35 meter, waarin de sporen van het slavernijverleden te zien zijn. Het wandkleed is een gezamenlijk project waar iedereen een steekje aan bij mag dragen.

Stadjers naar de Akerk

• Vrijdag 3 en zaterdag 4 juni 12.00-14.00 uur (inloop vanaf 11.45, gratis deelname inclusief lunch)

Weinig stadjers weten iets over de rol die Groningen speelde in de slavenhandel. Deze middag krijgen stadjers een rondleiding door de tentoonstelling Bitterzoet Erfgoed en kunnen ze met de kunstenaars in gesprek gaan. Daarna volgt een workshop rond het wandkleed ‘Groningse draden uit het koloniale verleden’. Onder begeleiding kan iedereen zelf een stukje van het wandkleed maken: geen ervaring nodig, iedereen kan het! Het programma eindigt met een gezellige lunch.

GEANNULEERD: Leutje Stadjers naar de Akerk (4-10 jaar)

• Zaterdag 4 juni 10.00-11.30 uur (inloop vanaf 9.45 uur, gratis deelname inclusief wat lekkers)

Waar komt chocolade eigenlijk vandaan? En koffie? Deze ochtend maken kinderen samen met hun ouders/verzorgers/begeleiders op een speelse manier kennis met het koloniale verleden van Groningen. Het enorme, kleurrijke wandkleed staat hierbij centraal. Het wordt ook een creatieve dag, kinderen kunnen iets borduren of zelf een stukje van het wandkleed maken

Aanmelden kan door een e-mail te sturen via onderstaande rode button.