Lezing: Teksten als visuele cultuur in het kerkinterieur na de Reformatie

19 mei 2023

Teksten in gouden letters en met sierlijke omlijstingen op de twaalf pilaren bepalen het beeld van het koor van de Groninger Akerk. In veel protestantse kerken zijn houten borden met de tien geboden geïnstalleerd of Bijbelteksten op muren geschilderd, aan het einde van de zestiende en in de zeventiende eeuw. Zulke tekstborden en tekstschilderingen vervingen de met de beeldenstorm en na de Reformatie vernielde en verwijderde katholieke beelden en altaren.

Hoe moeten we tekstborden en tekstschilderingen die een geschreven boodschap geven maar ook een versiering van het kerkinterieur zijn begrijpen? Hoe werden ze in de tijd waarin ze gemaakt zijn gelezen of bekeken? Met welke bedoelingen voor het gebruik van de kerkruimte na de Reformatie werden ze geplaatst? Kijken naar tekstdecoratie maakt duidelijk hoe beeldcultuur in het kerkinterieur met de Reformatie drastische veranderingen onderging, maar niet helemaal verdween.

Akerk lezing teksten
Lezing teksten

Spreker: Jacolien Wubs

Jacolien Wubs is kunsthistoricus en promoveerde in 2021 aan de Rijksuniversiteit Groningen op een onderzoek naar de rol van tekstborden en tekstschilderingen in de omvorming van laatmiddeleeuwse katholieke kerkinterieurs voor gereformeerd gebruik.

Wanneer?

• Donderdag 29 juni
  • 19.30 uur tot +/-20.45 uur (inloop vanaf 19.00 uur)
  • Locatie: Akerk, Akerkhof 2 Groningen

• € 7,50
  • € 2,50 voor donateurs van Groninger Kerken
Betalen kan op de dag zelf in de Akerk.

Aanmelden

U kunt zich voor de lezing aanmelden door een e-mail te sturen. Klik hiervoor op onderstaande knop.

Aanmelden lezing