Nieuwe Sleutelbewaarders Laurentiuskerk Baflo

19 september 2022

Samenwerkingsschool Noorderlicht wordt op vrijdag 23 september 2022 Sleutelbewaarder van onze Laurentiuskerk in Baflo. Met ons project Sleutelbewaarders maken kinderen kennis met de kerk in hun buurt en gaan de school en de kerk structureel samenwerken. Met dit project hopen wij interesse te wekken voor het erfgoed onder een jongere doelgroep en zo te zorgen het behoud van de monumenten in de toekomst.

Sleutelbewaardersspel

Het project Sleutelbewaarders is in 2016 gestart en er zijn inmiddels zo’n tien scholen in de provincie die de sleutel hebben van de plaatselijke kerk en samenwerken met de vrijwilligers.

Startsein en Sleutelbewaardersspel

Op 23 september zal de leerlingenraad een certificaat ondertekenen en vervolgens wordt natuurlijk de echte sleutel van de kerk overhandigd aan de kinderen. Het is de bedoeling dat er regelmatig leerlingen van de school naar de kerk komen om gebruik te maken van de ruimte, bijvoorbeeld om te leren over de geschiedenis, voor een muziekles of bij speciale gebeurtenissen.

Na de officiële handelingen speelt groep acht het Sleutelbewaardersspel. Door vragen te beantwoorden maken ze kennis met de kerk en de toren, van binnen en van buiten. Met de juiste antwoorden zijn drie spel-kerkjes te openen.

De leerlingen worden uitgedaagd na te denken over de waarde van het gebouw. Wat betekent deze kerk voor de gemeenschap, toen en nu? En in de toekomst? Wat zou je er zelf willen doen? Zo kunnen de kinderen een eigen betekenis geven aan dit bijzondere gebouw in hun buurt en zich er mede verantwoordelijk voor voelen.

Kerk in gebruik

In de Laurentiuskerk worden nog regelmatig diensten gehouden en er is een culturele commissie met vrijwilligers actief. Dat betekent dat er straks meerdere partijen het gebouw samen gaan gebruiken. Het is voor ons erg belangrijk dat onze monumenten gebruikt worden om de kerk ‘levend’ te houden. Het project Sleutelbewaarders geeft daar een impuls aan en zorgt voor continuïteit in de toekomst.