Derde editie ODE: muziek beleven in Groninger kerken

19 juli 2022

Onze provincie telt vele prachtige, vaak eeuwenoude kerken. Het is een bijzondere belevenis om op die plekken te genieten van zowel de allerbeste singer-songwriters als van prachtige klassieke muziek. Stichting Oude Groninger Kerken en SPOT Groningen organiseren daarom meerdere concertreeksen in een aantal sfeervolle kerken, onder de titel ODE.
Dit najaar presenteren wij de derde editie van ODE. In september maakt Douwe Bob een ronde langs drie Groninger kerken. In oktober kunnen liefhebbers van klassieke muziek hun hart ophalen met Mike Fentross & Maarten Ornstein en ook Tangerine staat in onze kerken.

Douwe Bob

Lefgozer, cocktailshaker, womanizer, bohemien, romanticus, melancholicus, feestbeest, dichter, rock-‘n-roller, charmeur, nachtbraker, schipper, pokeraar, stijlicoon, stadsjongen, natuurmens: Douwe Bob is een wandelende collectie tegenstellingen. Op het in 2021 verschenen en door Daniël Lohues geproduceerde album Born To Win, Born To Lose komt het allemaal terug verpakt in een grote variatie aan rootsy americana songs. Het is een plaat over troost, liefde, vriendschap, verlies en dood, over het leven zelf.

• Vrijdag 16 september, 20.00 uur, Molukse Kerk Appingedam
  • Zaterdag 17 september, 20.00 uur, Kerk Nieuw Beerta
  • Zondag 18 september, 15.00 uur, Kerk Obergum (Winsum)

Douwe Bob

Mike Fentross & Maarten Ornstein

Wat krijg je als een klassiek geschoolde luitist en een in jazz gewortelde basklarinettist op zoek gaan naar de ultieme schoonheid? Dan krijg je zoiets als Oblivion Soave, een cd waarop Mike Fentross en Maarten Ornstein wonderschone (vroege) barokmuziek van onder anderen Claudio Monteverdi (1567-1643) en John Dowland (1563-1626) verweven met werk van de Egyptisch-joodse componist Daoud Hosni (1870-1937) en de Zweedse folkmuzikant Mikael Marin (1965). Oud, nieuw, oost, west, klassiek en jazz, Fentross en Ornstein brengen het allemaal op originele wijze samen. Tijdens dit concert heeft het duo ook Bachs Adagio in A, BWV 564 op het programma staan, het prachtige middendeel van zijn beroemde Toccata, Adagio & Fuga in C.

Ornstein en Fentross

• Vrijdag 30 september, 20.00 uur, Petruskerk Pieterburen GEANNULEERD
  • Zaterdag 1 oktober, 20.00 uur, Kerk Wirdum
  • Zondag 2 oktober, 15.00 uur, Kerk Marum

Tangerine

Tangarine behoort al dik tien jaar tot de vaste waardes van het Nederlandse muzieklandschap. Op albums als Seek & Sight (2013), There and Back (2016) en Because of You (2018) lieten de tweelingbroers Arnout en Sander Brinks een heerlijke mix van indiepop, folk en americana horen. De release van de in 2021 verschenen EP Y O U is de voorbode van meer nieuwe muziek die dit jaar verschijnt. Liedjes waarin hun warme stemgeluid en krachtige melodieën weer alle ruimte krijgen, maar waarin ook nieuwe wegen worden ingeslagen.

• Vrijdag 7 oktober, 20.00 uur, Kerk Niehove
  • Zaterdag 8 oktober, 20.00 uur , Sint-Hippolytuskerk Middelstum
  • Zondag 9 oktober, 15.00 uur, Stefanuskerk Finsterwolde

Tangerine

Tickets

Enthousiast? Wilt u erbij zijn? Tickets bestelt u op de website van SPOT Groningen via onderstaande rode button.

Tickets bestellen