Tentoonstelling Art without Borders

01 juli 2022

Vrijdag 15 juli open de tentoonstelling Art Without Borders in de Akerk. In deze tentoonstelling is werk te zien van kunstenaars Farad Gavzan, Hossein Tadi en Amir Mohamadzadeh. De tentoonstelling geeft een beeld van het hedendaags, cultureel leven in Iran. De tentoonstelling is samengesteld door curator Willem Vugteveen (directeur Stichting La Bohème).

Art without Borders

Op een bescheiden wijze maken de bezoekers kennis met een groep jonge mensen die via hun kunst communiceren. Er wordt getoond dat kunst geen grenzen kent en dat de kruisbestuivingen van oost en west zich niet door grenzen laten weerhouden. Door kunst in symbolen van het christendom (Akerk) en het domein van het jodendom (Synagoge) te laten zien, wordt een dialoog op gang gebracht. Deze dialoog wordt niet alleen in beeld getoond, maar ook gevoerd in woord en muziek. Hoewel het hier niet gaat om vermenging van culturen, gaat het wel over het brengen van diverse culturen onder één dak. Zo wordt geprobeerd bezoekers met diverse achtergronden te bereiken, waarbij de kunst als brug dient om in een andere wereld te treden die vaak verbazingwekkend veel raakvlakken heeft met de wereld die men kent.

De kunstenaars

Farhad Gavzan is mentor van een grote groep jonge kunstenaars. Oprichter van het Drawing House in 2005 en van het Drawing Museum in 2017. Gavzan laat in deze tentoonstelling een aantal kunstwerken zien, waaronder een grote installatie. De installatie ontstond toen hij tijdens de opening van een tentoonstelling bezoekers uitnodigde een zes meter lange tekening kapot te knippen. Deze verscheurde tekening is in de Akerk te zien en bestaat uit twee grote langwerpig figuren. In een video is te zien hoe bezoekers de tekening verscheuren, de tekening waar hij maanden aan had gewerkt en op dat moment het meest kostbare bezit was dat hij kon offeren voor de vrijheid en vrede in de wereld.

Hossein Tadi is een tekenaar in Teheran. Momenteel werkt hij als senior expert in het Ali Akbar Sanati Museum en het Teheran Peace Museum. Tadi is ook curator voor andere beeldende kunstenaars en hij werkte aan verschillende performances, workshops, het publiceren van verschillende artikelen in kranten en kunsttijdschriften. Hossein Tadi exposeert met een serie grote tekeningen in de Akerk.

Amir Mohamadzadeh is een multi-talent dat naast tekenen en schilderen, gedichten schrijft en muziekstukken componeert. Hij heeft een stichting opgericht die zich al jaren bezighoudt met het geven van kunst- en muziekonderwijs aan groepen kinderen in achterstandswijken in de stad Teheran. Amir exposeert met een serie grote tekeningen in de Akerk en zal daarnaast een interactief kunstwerk maken. Ook zal een serie kleine tekeningen worden gepresenteerd die hij het afgelopen jaar tijdens de coronaperiode heeft gemaakt en die in Iran niet kunnen worden tentoongesteld vanwege de inhoud.

Tickets kopen

Via de website van de Akerk kunt u tickets kopen (of aan de balie bij de kerk).

Tickets kopen

• Standaard ticket €2,50
  • Tot 18 jaar gratis

Art without Borders is een samenwerking van Stichting Oude Groninger Kerken, Stichting La bohème en Stichting Folkingestraat Synagoge en werd mede mogelijk gemaakt door het VSBfonds.